Någon balanserar på en mossig stock i skogen.
Foto: Stock-Asso /Shutterstock/Ikon

På tal om livet

Det finns inga enkla svar på livets alla frågor, men här får du en möjlighet att tillsammans med andra prata om livet.

Välkommen med i en grupp med både inspiration och samtal om hur vi kan mogna, både som människor och kristna. Vi vill skapa förutsättningar både för ärliga samtal om livet och för gemenskap och nya relationer. Grupp en är öppen, vilket innebär att du kan komma med under hela terminens gång eller bara vid något enstaka till fälle och ”pröva på”.

Torsdagar kl 18.4 5-20.30 i Amhults kyrka

Susanne & Mats Johansson, 0733-894831, 0709-429836

Program i PDF-format, klicka för att öppna och ladda ner.

25 april Tänk om någon frågar dig: ”Varför är du kristen?” Vad svarar du då?
”Jag har ju vuxit upp i kyrkan”, ”Tron ger mig trygghet och frid”, ”Kristendomen har en bra människosyn”, ”Jag har gjort en andlig upplevelse” eller ”Jesus Kristus har väckt mitt förtroende”. Och förresten: ”Varför just kristendomen?”

27-28 april Läger på Hjälmareds folkhögskola, utanför Alingsås
(Vi åker på läger tillsammans med de andra grupperna – mer info kommer)

2 maj Dödshjälp eller livshjälp?
Riskerar människor idag överbehandling in i döden? Är tiden kanske inne för att i självbestämmandets och medkänslans namn erbjuda läkararssisterad dödshjälp? Den här kvällen får vi besök av läkaren Leif Dotevall, som under många år engagerat sig i detta ämne. Ett tillfälle när alla frågor är tillåtna, samtidigt som den vill bidra till en ökad förståelse av argumenten för människolivets unika ställning.

16 maj Inspirationskväll med Marcus Olson
Man är inte kristen för att man går till kyrkan (En kväll tillsammans med de andra grupperna) Det är en sak att gå till kyrkan – en annan att ha kontakt med Gud. Det är en sak att prata om Jesus – en annan att följa honom. En lite utmanande kväll med Marcus Olson, som är gatupastor knuten till Equmeniakyrkan.

23 maj
Terminsavslutning hemma hos Johanssons på Bottnevägen 15