Välkommen till Brittas Salong, med livet i fokus

Inspirerande föreläsningar och mänskliga möten under våren 2024.

Som vanligt kommer salongerna att inledas med en härlig Afternoon Tea, där gästerna får avnjuta en mängd olika godsaker, innan våra namnkunniga föreläsare intar scenen.

Evenemanget riktar sig till dig över 60 år som har lämnat yrkeslivet bakom dig.
Känn dig varmt välkommen och vänta inte med att köpa biljett. Antalet platser i Brittas Salong är begränsat. Här nedan kan du läsa mer om vårens program, föreläsare och annan information om salongerna.

Program våren 2024

Salongerna äger rum i Lilla NOVA Arena på Nohabgatan 21, 461 53 Trollhättan.
Portarna öppnar klockan kl 14.30 och salongen pågår kl 15-17.

Bonus-salong! 2 maj - Trollhättans Tidig Musik-dagar

Den 2 maj blir ytterligare ett tillfälle att mötas på Brittas Salong. Även denna gång får vi njuta av musik, närmare bestämt ”Tidig musik”. "Trollhättans TIDIG MUSIK-dagar" är en festival för medeltids-, renässans- och barockmusik. Festivalen äger rum i mitten av maj varje år och  huvudarrangör är Svenska kyrkan och Trollhättans Stad.

I detta program får vi uppleva och lära oss mer om det vittspännande begreppet "tidig musik" som spänner över (minst) tusen år av musikhistoria. Dagens medverkande är alla del av festivalens produktionsteam och bjuder på både levande musik och lättsamma små föredrag och upptåg.

Medverkande: Anna Rynefors, Erik Ask-Upmark, Markus Eriksson Junby, Mattias Eklund.

Det hela blir en upptakt till festivalen, som inleds samma kväll med konsert kl 19:00 i Trollhättans kyrka, då med vokalgruppen Ecstatic ensemble, med bland andra den folkkära sångerskan Malena Ernman.

Biljettinformation

Köpa biljetter

Våra biljetter säljs genom det externa bokningssystemet Billetto. Länken till biljettförsäljningen kommer att publiceras i nyheten om Brittas Salong på vår hemsida och på Facebook när det är dags för biljettsläpp. Om biljetterna har blivit slutsålda kan du följa samma länk för att ställa sig i väntelistan. Då blir du meddelad på sms eller mejl om biljetter skulle bli tillgängliga.

Nytt för vårens salonger är att det vid varje biljettsläpp säljs ett 20-tal biljetter i Fair Trade Shop i Kyrkans hus för dig som inte har möjlighet att köpa din biljett digitalt. Vi ber vänligen att du som kan köpa din biljett digitalt att fortsätta köpa din biljett online.

Kan jag reservera biljetter per telefon eller e-post?

Det inte är möjligt att reservera biljetter per telefon eller e-post. Om det skulle uppstå övriga frågor, kontakta församlingsexpeditionen.

Behöver jag ha med mig min biljett till salongen?

För att underlätta vid insläppet av salongen är det viktigt att du har din biljett redo vid ingången. Varje biljett har en unik QR-kod som skannas innan du går in i salongen. En orderbekräftelse skickas till din angivna e-postadress efter ditt biljettköp där din eller dina biljetter kommer vara bifogade som en PDF. Antingen skriver du ut dina biljetter eller så visar du upp biljetterna i din mobil på plats. Kom ihåg att om du har beställt biljetter för fler än en person att du visar upp alla biljetter.

Jag har köpt biljetter men fick ingen bekräftelse?

Om du inte har fått någon bekräftelse på din biljett kan det bero på att du har angett fel e-postadress eller att bekräftelsen har hamnat i din skräppost. I sådana fall rekommenderar vi att du kontaktar församlingsexpeditionen så att vi kan skicka en bekräftelsen via e-post.

Ångerrätt

Vi gör återbetalning på alla återbud som kommer till församlingsexpeditionen innan utsatt datum. Se sista datum för återbud med återbetalning på din biljett.

Vem var Britta?

Redan som 20-åring tog Britta Lundqvist 1965 klivet in som vd i familjeföretaget Lundqvist Byggförvaltning AB. Detta sedan hennes pappa Einar, som lett företaget sedan han grundade det i slutet av 1930-talet, gått bort som 65-åring. Britta hade just avslutat Handelsgymnasiet i Trollhättan och tillsammans med mamma Märtha ledde hon företaget vidare med uppbackning av de då drygt 20 anställda, som alla kände en stor lojalitet till ägarfamiljen.

Britta Lundqvist på sitt kontor

Eftersom Britta inte hade egna barn valde hon, i samråd med sin mamma och företagsledningen, att utforma ett testamente som innebar att Brittas tillgångar vid hennes bortgång skulle förvaltas av en stiftelse i hennes namn med syfte att stödja äldre och behövande i Trollhättans kommun. Britta visade själv alltid ett stort hjärta och ett personligt engagemang för företagets många äldre hyresgäster när de exempelvis drabbades av sjukdom.

Stiftelsen äger Lundqvist Byggförvaltning AB och stiftelsens medel, som är avkastningen från bolaget, förmedlas utifrån stiftelsens stadgar bland annat i form av bidrag till Svenska kyrkan i Trollhättan. Brittas pappa Einar hade under sin livstid ett stort engagemang i kyrkan och var bland annat kyrkvärd i Trollhättans kyrka.

Efter Brittas hastiga bortgång 1999, då hon endast var 54 år gammal, har stiftelsen via kyrkans verksamhet bidragit till en mängd aktiviteter och stödinsatser för äldre och behövande i Trollhättans kommun. Brittas Salong, som syftar till att skapa en ny och inspirerande mötesplats för Trollhättebor som passerat 60-årsstrecket och slutat jobba, är det senaste i raden av initiativ som bland annat motverkar ensamhet.

Mamma Märtha, som avled 2007, instiftade i sitt testamente en separat stiftelse till förmån för medicinsk hjärnforskning vid svenska universitet.