Foto: Doaa Albaz/ANADOLU/TT

Akut massvält hotar människorna i Gaza

Nyhet Publicerad Ändrad

Barn dör av svält i norra Gaza och Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar nu om att massvält hotar samtidigt som det är svårt att nå fram med nödhjälp till de allra mest utsatta. Vårt stöd behövs, nu finns en ny kollektvädjan med anledning av hungersituationen i Gaza.

Act Svenska kyrkans partner kämpar för stunden dygnet runt för att lyckas distribuera det allra mest nödvändiga till människor på flykt runt om i Gaza, trots att pågående intensiva strider gör att insatserna innebär fara för eget liv. I nuläget når dock i princip inget stöd in till norra Gaza, där Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om förråd som helt börjar sina.

– Omvärlden behöver agera. Barn dör av svält samtidigt som mat och vatten finns på nära håll. Vår pågående fasteaktion som har fokus på allas rätt till mat känns minst sagt tragiskt aktuell, säger Erik Lysén som är chef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkan arbetar på flera plan för att stötta Gazas befolkning. Genom politisk påverkan arbetar vi för att det humanitära tillträdet ska säkras. Det ligger i Israels händer att förhindra en svältkatastrof i Gaza genom att möjliggöra humanitärt tillträde.

Tillsammans fortsätter vi kampen för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Förslag på aktiviteter

Läs senaste nyheten ”Hot om massvält kräver eldupphör” på Act Svenska kyrkans webbplats.

Nyheter och information om Gaza finns även här.