En liten vit sten med texten Älskade morfar.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Begravningsgudstjänst

Ritualer och symbolhandlingar kan vara en hjälp när man ska ta farväl av någon närstående. Många väljer att ha en ceremoni för den avlidne, men det är även möjligt att gravsätta den avlidne utan någon föregående ceremoni.

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. I gudstjänsten får vi tacka för vad en människa gett oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades och ville i vår relation. Vi får be om försoning för det som brustit mellan oss. Gudstjänstens djupaste ärende är överlämnandet av den som är död i Guds händer.

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Vi lägger kroppen till vila, prästen lyser frid över den avlidne och överlåter honom/henne i Guds omsorg och kärlek.

För begravningsgudstjänster går det att boka en kyrka eller ett kapell i Umeå eller Tavelsjö. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan kostar det inget att boka en kyrka för begravningsceremonin. Här finns mer information om våra kyrkor och kapell >

Begravningsgudstjänsten

Att samlas till begravningsgudstjänst är ett tillfälle att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack.  Den blir ett sätt att gemensamt stötta varandra och minnas den som gått bort. En begravningsgudstjänst kan göras personlig, prata med prästen vid begravningssamtalet.

En begravningsgudstjänst innehåller följande delar

• Klockringning
  • Musik/sång
  • Psalm
  • Griftetal då prästen talar om livet, döden och det kristna hoppet
  • Bön
  • Överlåtelsen då prästen öser jord på kistan
  • Bibelord
  • Psalm
  • Begravningsbön
  • Herrens bön

I puffarna nedan kan du läsa mer om Umeås olika kyrkor och kapell, lyssna på vanliga psamler och musikstycken och se bårtäckena som kan användas istället för blommor på kistan. Vi har också samlat några vanliga frågor som rör begravning.

Jordbegravning med processionsbärning

Begravningsakten avslutas ute vid graven där kistan gravsätts. Anhöriga kan själva ordna med personer som bär kistan till graven. Om den avlidne var medlem i Svenska kyrkan kan församlingen hjälpa till med bärarlag, kontakta vår adminsitrativa enhet, se kontaktuppgifter längst ner på sidan så hjälper de dig.

Om anhöriga ska bära kistan behöver de ta del av denna information till bärare:
Information inför utbärning och sänkning av kista (pdf)

Jordbegravning när akten avslutas inne i kapell, kyrka eller annan lokal

När akten avslutas inne i ceremonilokalen gravsätts kistan samma dag eller någon dag senare. Om anhöriga vill vara med vid gravsättningen bokas det genom att meddela kyrkogårdens personal detta, senast onsdag samma vecka som begravningen.

Kremation

Vid kremation avslutas akten inne i ceremonilokalen och kistan kremeras senare. Urnan kan sedan gravsättas i en grav, minneslund eller askgravlund. Det går även ha akt med urna, om kremeringen sker innan begravningsceremonin.

Valet att inte tillhöra Svenska kyrkan ska respekteras och en annan begravningsceremoni än kyrklig begravning bör väljas. Om det finns särskilda skäl för en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkans ordning är det församlingsledaren i församlingen där den som avlidit bodde som beviljar den. Anhöriga betalar då en avgift för musiker, präst och eventuell lokal.

Planera en begravning

När en anhörig ska begravas är det ofta rätt många val att göra. Så långt det är möjligt ska den avlidnes önskemål uppfyllas, annars beslutar närmast anhöriga.

Förslag på musik till begravning

Musiken ramar in och gör begravningen personlig men det är inte alltid enkelt att välja. Här hittar du ett urval av vanliga psalmer och musikstycken.

Så blir begravningen billigare

Att en begravningsceremoni blir värdig och vacker har inget med pengar att göra. Så här kan du påverka priset.

Frågor och svar om begravning

När döden kommer nära är det ofta många frågor som behöver svar.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Bårtäcket på Norra kyrkogården är gjort av Gunnel Oldenmark.

Bårtäcken

Ett bårtäcke kan användas istället för blommor för att dekorera kistan under begravningsceremonin. Här kan du se bilder på hur Umeås olika bårtäcken ser ut.

Efterlevandeguiden

Hemsidan är ett samarbete mellan tre myndigheter för att göra det enklare för dig som har förlorat någon nära. Här finns information och checklistor med vad som behöver göras till att börja med, månaderna efter och året efter någon närståendes dör

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Kyrkogårdsexpeditionen