Konfirmation

Konfirmation handlar om de stora frågorna – tro, liv och kärlek. Det finns många uppfattningar om konfirmation, men det är bara en sak som vi törs säga med säkerhet: Konfirmationen är så mycket mer.

Tro - kompisar - livet

Konfirmation är så mycket mer än du kanske vet eller tror. Ta chansen att upptäcka det!

Se alla alternativ här

Vad är viktigt i mitt liv? Hur är jag en bra människa? Vem vill jag vara? Finns Gud? Kan jag tro? Vad betyder det i så fall för mig? Konfirmation är din möjlighet att fundera på allt det här både själv och tillsammans med andra ungdomar och vuxna.

Konfirmation handlar om tro. Och tro handlar om livet: om dig och alla du bryr dig om och hur det är att vara människa bland alla andra människor här på jorden. Och så mycket mer. Konfirmation är också träffar, skratt, allvar, sommar, sol, läger, Bibeln, andakt, gudstjänst, nära vänner och nya vänner. Det är så mycket mer. Hur mycket mer? Våga utmana dig själv och ta reda på det.

De flesta alternativ är gratis för alla och alla alternativ är gratis för dig som tillhör Svenska kyrkan i Umeå. Det innebär att du kan åka till ett kloster i Frankrike eller på läger på Norrbyskär utan kostnad!

Det finns många uppfattningar om konfirmation, men det är bara en sak som vi törs säga med säkerhet: Konfirmationen är så mycket mer. Konfirmation handlar om de stora frågorna – tro, liv och kärlek. Dessutom får många konfirmander vänner för livet.

Så mycket mer

Här kan du läsa mer om konfirmation och se vilket alternativ som passar just dig. Vill du följa med till Taizé, fara på läger till Norrbyskär eller hellre träffas regelbundet under terminen?

Konfirmationen bekräftar ditt dop

Så går konfirmationen till

När anmälan öppnar väljer du vilken grupp du vill konfirmeras tillsammans med. Du kan välja en grupp som träffas flera gånger under året, med regelbundna kortare träffar och något helg- eller veckoläger. Eller en grupp som träffas lite mer sällan men har fler eller längre läger. Det finns konfirmationsgrupper som reser till fjällen, grupper som tränar tillsammans, grupper som åker på sommarläger.

Det finns alternativ för dig som är äldre, 2:a chansen Taizé och alternativ för dig som använder teckenspråk, hörtekniska hjälpmedel eller talad svenska med tecken som stöd. Det finns också möjlighet att välja Samisk konfirmation eller Blå konfa för dig som går i anpassad grundskola.

Tro, hopp och kärlek, helt enkelt. Tron på Gud och våra medmänniskor, hoppet om en bättre framtid och kärlek till oss själva och andra.

Du kommer att gå på gudstjänst både tillsammans med din konfirmationsgrupp och på egen hand. Ett par gånger under året samlas alla konfirmander i Umeå för att fira gudstjänst och sjunga gospel tillsammans.

Konfirmationstiden avslutas med en konfirmationsgudstjänst där du väljer om du vill bekräfta din tro och bli konfirmerad. Du behöver inte vara döpt för att vara med i en konfirmationsgrupp, men du måste vara döpt för att bli konfirmerad. Om du inte är döpt så kan du bli det under konfirmationstiden. När du döps blir du också medlem i Svenska kyrkan.

Under träffarna blir det allt från samtal och diskussioner till sång, musik, drama och lek. Vi pratar om vänskap och kärlek, frihet och ansvar, gott och ont, rätt och fel, vad står det i Bibeln, vem var Jesus, meningen med livet och så mycket mer.

Vill du bli ledare?

Alla konfirmationsläger har ett stort antal unga ledare. Just nu söker vi ledare inför lägerperioden 23/24

Döp och konfirmera dig som vuxen

Det kanske aldrig blev av att du döptes som barn eller konfirmerade dig som tonåring? Men det är aldrig för sent.

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.