Bli medlem

Det finns flera skäl till medlemskapet – alla är lika viktiga. Tillsammans bildar vi en kyrka som är Sveriges största medlemsorganisation, och ett sammanhang för tro och sökande, glädje och sorg, vardag och fest.

10 skäl att vara medlem

Oavsett om du är medlem eller inte är du välkommen till kyrkan. Men som medlem bidrar du till att vi kan stödja människor i Sverige och i världen.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

Du blir medlem i kyrkan genom dopet. Alla kan döpas, oavsett ålder. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen, men så är det inte längre.

Det går också bra att anmäla att du vill bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Barn kan vara medlem även om det inte är döpt. Då får barnet t ex inbjudningar till barnverksamheter och andra utskick som bara skickas till medlemmar.

Som kyrkomedlem betalar du en kyrkoavgift på 1,01 % av din beskattningsbara inkomst. Längre ner på sidan kan du räkna ut din avgift.

Jag vill bli medlem

Fyll i formuläret nedan så skickar vi hem en blankett och svarskuvert till dig.

Öppna förskolor, körer, träffar för äldre, bröllop, dop och begravningar och mycket, mycket mer. Allt är möjligt tack vare Svenska kyrkans medlemmar i Umeå.

Nära 70 procent av Umeås befolkning är medlem, det är vi glada för. Som medlem stödjer du människor i Sverige och i världen. Du är också med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Är du inte redan medlem är du varmt välkommen att bli det!

Här kan du se filmer på teckenspråk om Medlemskapet och Medlemsavgiften.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. Dopet är öppet för alla, såväl barn som vuxna. Det är en helig handling som innebär att den döpte blir en del av ett större sammanhang; en världsvid kristen gemenskap och en del av Guds stora familj.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Du som är döpt i ett annat kristet trossamfund är välkommen som medlem i Svenska kyrkan. Något nytt dop behövs inte men du erbjuds undervisning i Svenska kyrkans tro och lära.

Barn som medlem

• Barn som döps i Svenska kyrkans ordning blir medlem i Svenska kyrkan.
  • Du som vårdnadshavare kan också anmäla att ditt barn ska vara medlem även om det inte är döpt. Svenska kyrkan får inte behålla kontaktuppgifter till barn äldre än 4 månader. Vill du att ditt barn ska få utskick till våra verksamheter är det därför en bra idé att anmäla det som medlem.
  • Är barnet över tolv år ska det ge sitt samtycke. Ladda hem blanketten "Anmälan inträde i Svenska kyrkan för barn" ovan eller ring oss på 090-200 26 00 så skickar vi en till dig.

Folkbokförd utanför Sverige

Om du inte är folkbokförd i Sverige kan du skriftligt anmäla medlemskap i den församling du önskar tillhöra. Här kan du söka din församling.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Teologiska rummet ska vara ett forum med högt i tak, tycker kyrkoherde Kenneth Nordgren.

Våra kyrkor och mötesplatser

Det pågår verksamhet varje dag året runt i våra kyrkor och mötesplatser. Klicka på namnen nedan för att läsa mer om vad som är på gång, vem som jobbar där och mer om byggnaderna.

Kontakta oss

Vill du boka ett dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Om Svenska kyrkan i Umeå

Kyrkan finns för din och världens skull, tillsammans går vi genom livet. Kyrkan vill väcka ansvar och ge kraft åt oss alla att leva i världen tillsammans.

Utträde - Vill du inte längre vara med?

Läs mer om hur du anmäler utträde ur Svenska kyrkan här
Du är alltid varmt välkommen tillbaka som medlem om du så önskar.