Foto: Lina Eriksson

Minnesstund

Direkt efter en begravning samlas anhöriga och vänner ofta till en minnesstund. Det är ett tillfälle att minnas tillsammans och att samla sina intryck. Här hittar du meny och mer information om våra minnesstunder.

Minnesstunden bokas oftast genom begravningsbyrån, men det går också bra att kontakta oss direkt för att boka någon av våra lokaler och något att äta.

Något att äta

I följande lokaler går det att beställa förtäring via oss:

• Ersbodakyrkan
  • Mariakyrkan
  • Backens prästgård och paviljong
  • Umeå stads kyrka (Martasalen)
  • Umeå stads församlingsgård
  • Västerslättskyrkan
  • Ersmarkskyrkan

I övriga lokaler behöver ni ordna förtäring själva eller ta in catering.

Prislistan gäller från den 1 april 2024.  Ladda ner som pdf
Pris per kuvert. I priset ingår personal, vita dukar, blommor och servetter. På borden står alkoholfri öl, läsk, vatten, kaffe och te.

Smörgås (ost eller ost/skinka med grönsaker) 200 kr

Räksmörgås 240 kr

Smörgåstårta (skinka/ost/räkor) 250 kr

Smörgåstårta (lax/räkor) 270 kr

Helstekt fläskytterfile med krämig potatisgratäng och pepparsås. Grönsallad, mjukt bröd och smör. Köttet är från Järvtjärns utegrisar. 330 kr

Paj som serveras med grönsallad och mjukt bröd med smör. Välj mellan: medelhavs-, västerbotten- eller ost och skinkpaj. 270 kr

Vegetarisk soppa med mjukt bröd och smör. Välj mellan: Jordärtskockssoppa med äpple och champinjoner eller morotsoppa med ingefära och kokosmjölk, rostade frön. 260 kr

Tårtbit. Välj mellan: prinsesstårta, frukttårta, chokladtårta, gräddtårta eller schwarzwald. 50 kr

Bulle eller godbit. Välj mellan: kanelbulle, biskvi,chokladboll, knäckrulle, mazarin, morotskaka eller toscaruta. 40 kr

Småkaka. Välj mellan: syltkaka, kolasnitt, choklassnitt, bondkaka eller grov mandelkaka. 20 kr

Enbart kaffe och tårta 200 kr

Boka tid och plats för begravning

Telefontid: 090-200 26 00, helgfri måndag-torsdag kl 10-12, 13-15
Besökstid: Ring eller mejla för tidsbokning.

E-post: umea.administration@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Skolgatan 75, 903 30 Umeå
Postadress: Umeå pastorat, Administrativa enheten, Box 525, 901 10 Umeå

Samlingslokaler

Vi har många samlingslokaler i varierande storlekar som går att låna för dopkalas, minnesstunder och av föreningar. Lokalerna ligger i våra kyrkor eller i en församlingsgård i närheten.

Planera en begravning

När en anhörig ska begravas är det ofta rätt många val att göra. Så långt det är möjligt ska den avlidnes önskemål uppfyllas, annars beslutar närmast anhöriga.