Hållbara människor

Publicerad Ändrad

Hållbara människor är en serie föreläsningar som vill lyfta fram olika perspektiv som främjar människan. Under våren kommer tre föreläsare till Tegs kyrka i Umeå. Hur gör vi för att bli mer hållbara människor?

Hållbara människor är en föreläsningsserie som erbjuder tre föreläsningar i Tegs kyrka i Umeå under våren. Hur formar vi miljöer och hur bygger vi relationer som gör att människan kan använda sin potential och förmåga i arbetsliv och samhälle, i relationen med sin partner, med sig själv och i familjen?

Vårens program

• Att möta människors andliga längtan
    Onsdag 28 februari 18.30-20.00
    Överraskande många svenskar är öppna för det övernaturliga. Men de verkar hellre söka sig till ett medium eller ”healare” än till kyrkan och tror mer på spöken än på Gud.
    Varför är det så? Kan andlighet vara på både gott och ont? Vilken betydelse kan kyrkan ha i mötet med människor som längtar efter förändring i sina liv?

Föreläsare: Lars Johansson, lärare vid Örebro Universitet och har i många år undervisat i religionshistoria och religionsfilosofi vid Örebro Teologiska Högskola/Akademi för ledarskap och teologi. Lars har länge följt utvecklingen inom den alternativa andligheten i Sverige och även levt bland andliga sökare och deras lärare i Indien och Nepal. Han är också svensk redaktör för uppslagsverket Nya Religioner samt medarbetare på kulturtidskriften NOD.
  • Trauma smittar! Vad är sekundärtraumatisering, hur behandlas det och hur kan det förebyggas?
    Onsdag 13 mars
    18.30-20.00
    Att möta människor i utsatthet skapar ofta lidande även hos professionella. Det gäller särskilt när människor berättar om svåra saker som de har varit med om eller har blivit utsatta för. På denna föreläsning kommer Marie Blom, leg. psykolog, gå igenom vad sekundärtrauma är, hur det känns igen och prata om hur det kan behandlas och förhindras. Det kommer även reflekteras över både arbetsplatsers och våra egna risk- och skyddsfaktorer.

Föreläsare: Marie Blom är legitimerad psykolog och verksam i eget företag i Linköping och digitalt. Hon har under många år arbetat både med behandling av traumatiserade personer och med handledning och utbildning till yrkesverksamma, till exempel sjukvårdspersonal, poliser och kvinnojourer. Marie arbetar tillsammans med Kerstin Palmer (författare till boken ”Trauma smittar! Allt du behöver veta om sekundärtrauma”) med att öka kunskap om sekundärtrauma och dess effekter.
    Mer information om Marie finns på www.blompsykologi.se.
  • Ord som öppnar vägar, om tal och samtal
    Onsdag 15 maj 18.30-20.00
    Det finns ord som öppnar världar och som hjälper oss att se och förstå det som finns runt omkring oss, men det finns också ord som gör det motsatta. Som stänger igen och gör så att vi slutar lyssna. Det finns även ord som försöker hitta sätt att skydda oss från det som sårar.
    Hur samtalar vi med varandra som gör att världar och vägar öppnas och inte stängs igen?

Föreläsare: Lena Fagéus är kyrkoherde i Umeå pastorat och legitimerad psykoterapeut. Hon har under många år arbetat med samtal i både utbildning och handledning.

Föreläsningsserien är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Umeå och S:t Lukas.

Hållbara människor - Att möta människors andliga längtan

Onsdag 28 februari, kl 18.30-20 i Tegs kyrka. Föreläsare: Lars Johansson, lärare vid Örebro universitet. En föreläsning i serien Hållbara människor, ett samarbete mellan S:t Lukas och Svenska kyrkan i Umeå. Det bjuds på fika.

Hållbara människor - Trauma smittar!

Onsdag 13 mars, kl 18.30-20 i Tegs kyrka. Föreläsare: Marie Blom, legitimerad psykolog. En föreläsning i serien Hållbara människor, ett samarbete mellan S:t Lukas och Svenska kyrkan i Umeå. Det bjuds på fika.

Hållbara människor - Ord som öppnar vägar

Onsdag 15 maj, kl 18.30-20 i Tegs kyrka. Föreläsare: Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå pastorat och legitimerad psykoterapeut. En föreläsning i serien Hållbara människor, ett samarbete mellan S:t Lukas och Svenska kyrkan i Umeå. Det bjuds på fika.