Sinnesrogudstjänster i Umeå

Sinnesrogudstjänsten kan se olika ut på olika platser, men den avslutas alltid med Sinnesrobönen. Vi träffas i Umeå stads kyrka, Mariakyrkan och Tegs kyrka.

Datum våren 2024

Vi gör det enkelt, vi gör det tillsammans och avslutar med sinnesrobönen.

Umeå stads kyrka
Sista tisdagen i månaden kl 18
den 30/1, 27/2, 26/3, 30/4, 28/5, 25/6, 30/7 och 27/8

Tegs kyrka
Torsdagar kl 18 den 18/1, 15/2, 14/3 och 11/4
Söndag 19/5 kl 16

Mariakyrkan
Söndagar kl 16 den 21/1, 18/2, 31/3 och 28/4

Vad är Sinnesrogudstjänst?

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Vi behöver alla sinnesro för att acceptera det som inte går att förändra och modet att ta itu med möjliga och nödvändiga förändringar i livet.

Våra svårigheter och beroenden skiftar från person till person. Vi har alla olika bindningar som begränsar och hindrar oss från att leva det liv vi längtar efter.

Under gudstjänsten reflekteras över ord ur 12-stegslitteratur och bibelord. Det ges möjlighet att tända ljus, dela tankar, skriva en bön, sjunga och be tillsammans.

Om det står Sinnesromässa är det nattvard med alkoholfritt vin och glutenfritt bröd.

Även om sinnesrogudstjänsterna följer en ordning är det ingen "färdig" gudstjänst utan något som blir till när vi möts. Inget tillfälle blir den andra helt likt. Vi gör det enkelt, vi gör det tillsammans.

Ta kontakt om du vill dela eller vara frivillig på annat sätt.

Varmt välkommen.

Du kanske också är intresserad av

Livsstegen – 12 steg för oss som vill hitta en ny väg

Livsstegen är ett självhjälpsprogram för oss alla som känner att livsproblem, stora som små, har gjort tillvaron komplicerad. Nya grupper startas regelbundet.

Sinnesro och de tolv stegen

Här hittar du det samlade 12-stegsarbetet i Svenska kyrkan i Umeå. ”Gud, ge oss sinnesro att acceptera det vi inte kan förändra, mod att förändra det vi kan och förstånd att inse skillnaden.”