Foto: Daniel Forsberg

Textilurna och ceremoniurna

På Umeås och Tavelsjös kyrkogårdar gravsätts endast textilurnor i askgravlundar och minneslundar. Vid begravningsakt med urna kan akten antingen hållas med textilurnan, eller så placeras den i en ceremoniurna under akten.

Textilurna erbjuds utan kostnad

Kyrkogårdsförvaltningen erbjuder en textilurna utan kostnad för dödsbo eller anhöriga. Den är sydd här i Umeå, i melerat linnetyg med ett svart band. En textilurna går även att välja vid gravsättning i enskilda gravar, meddela begravningsbyrån eller kyrkogårdsexpeditionen i så fall.

Sy en egen textilurna

Anhöriga kan också sy en textilurna i ett personligt tyg. Måtten på urnan ska vara minst 36 x 36 cm, max 46 x 46 cm. Den ska gå att stänga med ett knytband. Det finns företag som syr och säljer textilurnor, om anhöriga vill ha en personligt utformad textilurna men inte har möjlighet att sy själva.

Här finns en sömnadsbeskrivning för en textilurna som vår sömmerska Anne Sjöberg har tagit fram:

Sömnadsbeskrivning textilurna (pdf, 353kB)

Ceremoniurnor finns att låna

Vid begravningsakt med urna kan anhöriga antingen ha begravningsakten med textilurnan, eller låna en ceremoniurna. Det är en urna som textilurnan placeras i under akten. Ceremoniurnor går att låna utan kostnad vid begravningsakter i kapellen och andra lokaler inom Umeå pastorat. En ceremoniurna bokas genom begravningsbyrån eller direkt med kyrkogårdsexpeditionen.

Akt med ceremoniurna och gravsättning

Vid akt med ceremoniurna med gravsättning i askgravlund (eller enskild grav) direkt efter kan ceremoniurnan bäras ut till lunden. Där lyfts textilurnan upp och gravsätts. Om gravsättningen sker vid ett senare tillfälle är det bara textilurnan som hanteras.

Bild på de fyra ceremoniurnor som går att låna

Urnorna bokas i samband med att du bokar begravning med begravningsbyrån. Om ingen byrå är inkopplad bokar anhöriga urnan via kyrkogårdsexpeditionen (kontaktuppgifter under bilden).

De fyra olika urnorna som går att låna. Två är av kompositmaterial, sandfärgat och grafitfärgat, och två av trä, en i oljad ek och en i vitlaserad furu.
Det finns fyra ceremoniurnor att låna i kapellen.

Kyrkogårdsexpeditionen

Öppettider 10-12 och 13-14:30 (helgfria vardagar)

Telefon 090-200 25 20
E-post umea.kyrkogardsexp@svenskakyrkan.se

Postadress Kyrkogårdsexpeditionen, Box 3184, 903 04 Umeå
Besöksadress Sandbackavägen 55

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper - gravskick - som finns på Umeås kyrkogårdar och vad de olika gravskicken innebär.

Krematoriet i Umeå

Krematoriet i Umeå ligger på Norra kyrkogården på Sandbacka. Här kremeras ca 1150 kistor per år. Här förvaras också urnor i väntan på gravsättning.