Samtal över en kopp kaffe
Foto: Ralf Elo

Verksamhet för vuxna

Det finns många mötesplatser och något för alla i kyrkan. Pilgrimsvandra, dreja, sjunga, motionera, umgås, meditera, prata om bibeln, äta tacos eller be tillsammans.

Mötesplatser runt om i Umeå

I broschyren finns vårens mötesplatser för vuxna samlade tillsammans med en karta och kontaktuppgifter. Klicka på knappen för att läsa och ladda hem den i pdf-format. Den finns också som tryckt broschyr i alla våra kyrkor.

Läs broschyren här

Vill du veta mer?

Klicka på bilderna/rubrikerna nedan för att läsa mer om respektive verksamhet och vem du ska kontakta om du har frågor.

Två kvinnor sitter vid matbordet och pratar.

Träffas & umgås

Kyrkan har många mötesplatser både på dag- och kvällstid. Kom och träffa både nya och gamla vänner. Lyssna på föredrag och musik, umgås och ät eller fika tillsammans runt om i stan.

En hög med grönsaker, frukter och bröd ligger i ett fönster.

Äta tillsammans

Sjung i kör

Det finns vuxenkörer för alla typer av sångare. Har du sjungit länge eller alltid längtat efter att börja? Vill du sjunga varje vecka eller bara ibland? Det finns en kör för dig!

Färgglada papper ligger i en hög

Släpp loss kreativiteten

Våga visa eller upptäcka din kreativitet. Skapa i olika material som du redan känner till, eller våga prova något nytt

En brygga sträcker sig ut i lugnt vatten

Andlighet & fördjupning

Här finns möjlighet för dig som vill fördjupa dig i Bibeln och finna stillhet i bönen. Det finns också grupper för dig som vill finna kraft till självhjälp i en 12-stegsgrupp eller samtala om livet.

Retreat & meditation

Ett sätt att hämta mer kraft. Vart tog själen vägen? Du stillar ditt sinne, skapar ett inre lugn och utvecklar en förmåga att lättare hantera dina tankar och känslor.

Röra på sig

Att ta hand om sin kropp är lika viktig som att ta hand om själen. Kom till kyrkan och motionera med andra. Gå en promenad, gympa eller cirkelträna, vad passar dig?

Livsberättargrupper

Livsberättargruppen är en mötesplats för dig i pensionsåldern eller äldre. Här får du dela erfarenheter ur det egna livet och tillsammans med andra prata om vad ett gott liv kan innebära. Gruppen träffas en gång i veckan under tio veckors tid.

Suomenkielinen toiminta/ Finskspråkig verksamhet

Onko kielesi suomi? Ruotsin kirkko Uumajassa tarjoaa suomenkielistä toimintaa. Täältä löydät tietoa. Pratar du finska? Här får du information om Svenska kyrkans finskspråkiga församlingsarbete i Umeå.

Pilgrim

En pilgrimsvandring är både en inre och yttre vandring. Det finns flera sätt att pilgrimsvandra.

Döp och konfirmera dig som vuxen

Det kanske aldrig blev av att du döptes som barn eller konfirmerade dig som tonåring? Men det är aldrig för sent.

Du kanske också är intresserad av

Konserter och musik i kyrkan

Ladda ner musikfoldern och planera vårens musikäventyr i kyrkan! I vår kan du gå på 70 konserter i Holmsunds och Umeås kyrkor med körer, solister, orkester och orgel.

Dop, bröllop och begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Verksamheter runt Umeå