Uppåkra kyrka

Uppåkra kyrka i Stora Uppåkra utanför Lund stod klar år 1864. Den ersatte då den medeltida kyrka som byggdes på platsen på 1100-talet. Det finns också tecken på att det dessförinnan stod en annan enklare kyrka här, förmodligen en träkyrka.

Byggnadshistoria

Uppåkra kyrka, byggd i nygotisk stil i tegel, invigdes 1864. Kyrkan är ritad av arkitekt W Klein i Malmö. Ungefär samtidigt revs de medeltida kyrkorna i Uppåkra och Flackarp.

Sevärdheter

Från Flackarps kyrka överfördes kyrkklockan (vilken återfördes till Flackarps ödekyrkogård 1953) och den dopfunt som står vid kyrkans norra vägg. Altaruppsatsen som är från 1600-talet kommer från Uppåkra gamla kyrka. De sex tavlorna på altaruppsatsen, med motiv ur Jesus liv, målades på 1700-talet.

På kyrkans södra vägg bakom dopfunten, från Uppåkra gamla kyrka, hänger en vacker Kristusbild också den från den gamla kyrkan.

En ekkista med inskriften 1691 finns i kyrkan. I den förvarades förr nattvardssilvret.

Av de tre kyrkklockorna är två från medeltiden. En tredje klocka inköptes 1953.