Foto: Henrik Viberg

På gång i Uppsala

Aktuella nyheter från Svenska kyrkan Uppsala. Håll dig uppdaterad med kalendern, veckans program eller en prenumeration på nyhetsbrevet.

Oscarskyrkans vokalensemble står svartklädda och uppradade längs ett balkongräcke med blå himmel i bakgrunden och blickarna ner mot betraktaren/fotografen.

Oscarskyrkans vokalensemble ger lunchkonsert i domkyrkan 25 maj

Programmet innehåller musik av Whitacre, Mäntyjärvi - och ett uruppförande av Paula af Malmborg Wards "Ikaros fall".

Två personer sitter bredvid varandra utomhus med varsin psalmbok.

Otta 9 maj i Danmarks by

Vi firar en enkel gudstjänst ute i det fina vädret. Ta med kaffekorg och eget sittunderlag. Husdjur är välkomna!

Körworkshop och Gospelkonsert "Amazing Grace" i Gottsunda Kyrka

Den 18 maj är det dags för en hänförande musikupplevelse i Gottsunda kyrka med en dag fylld av glädje och lovsång. Under säker ledning av musikledarna Lasse Axelsson och Kiralina Salandy arrangeras en speciell körworkshop och gospelkonsert som lovar att sprida glädje och inspiration.

Flickkören Mädchenkantorei am Bamberger dom sjunger i sin hemkyrka iförda sina vinröda kåpor.

Bambergs domkyrkas flickkör sjunger i Uppsala

Var med när ensemblen från Bayern ger gemensam konsert med Uppsala domkyrkas flickkör 24 maj.

En grusväg i en lummig allé.

Gökotta i Österledskyrkans trädgård

9 maj är det gökotta i Österledskyrkans trädgård med efterföljande pilgrimsvandring eller MC-utflykt för den som vill.

Kören Gustavi vokalemnsemble står samlade i Göteborgs domkyrka runt en svart flygel, iklädda vinröda körkåpor.

Gustavi vokalensemble gästar med musik av Barber, Taverner och Nystedt

Kören från Göteborgs domkyrka håller konsert i Uppsala domkyrka på Kristi himmelsfärds dag kl 18.00.

Pilgrimsvandra mellan Uppsala domkyrka och Gamla Uppsala kyrka i vår

Njut av våren med att vandra i omsorg om skapelsen och dig själv, upplev en stund eftertanke och lugn i naturen. Följ med och pilgrimsvandra med Svenska kyrkan i Uppsala. Vi vandrar vid två tillfällen i vår: Läs mer och anmäl ditt intresse här.

Ledig tjänst i Danmark-Funbo: Musikpedagog/Kyrkomusiker 100% med inriktning barn och familj

Nu går en av våra omtyckta och kompetenta musikpedagoger i pension och vi söker därför hennes efterträdare. Om du kommer att jobba hos oss får du utbildade och trevliga kollegor att samarbeta med, tid till planering och ett omväxlande jobb med flera olika inriktningar. Vi söker dig som brinner för arbete med rytm, sång och musik och som vill dela den glädjen med barn och deras föräldrar.

Anmäl ditt barn till Sommarparadiset

I år kan du anmäla ditt barn till en vecka eller två veckor med sommarlovskänsla i Vaksala kyrkby. Sista anmälningsdag är 27 maj. Begränsat antal platser.

De två musikerna syns på varsitt proträtt infllda över en panoramabild över en norsk fjord.

Wärja och Larsson bjuder på Grieg och nationalromantik

Välkommen till Almtunakyrkan onsdagar kl 19.00 för att njuta av musik framförd av körer, solister och instrumentalensembler. 8 maj tar Tobias Wärja och Daniel Larsson oss med på en musikalisk resa från Norge till Sverige.

Illustration föreställande en grupp människor som sjunger.

Valborg i Gamla Uppsala

Fira in våren i Gamla Uppsala med majbål, fyrverkerier och konsert.

Kyrkvaktmästare, Uppsala domkyrka

Du blir en viktig del av Uppsala domkyrkas ansikte utåt och håller kyrkan förberedd och tillgänglig för verksamhet och besökare. I dina arbetsuppgifter ingår gudstjänster, konserter och andra arrangemang. Sista ansökningsdag är 26 maj 2024.

Nyhetsbrev, program och mer läsning

Nyhetsbrev

Håll koll på allt som händer i Uppsala. Prenumerera på nyhetsbrevet, så får du utvalda tips och det färska veckoprogrammet med e-post varje vecka.

Veckoprogram

Programmet utkommer var 14:e dag, senaste gäller för perioden 3-17 maj. Här hittar du också det föregående programmet.

Tidningen Hopp

Tidningen Hopp kommer fyra gånger om året och vill på olika sätt spegla frågor som engagerar och känns viktiga för oss som bor i Uppsala. Här kan du läsa tidningen direkt på webben eller ladda ner den. Hopp nr 1 delas ut i Uppsala torsdag–söndag 21–24 mars 2024. Tema: Hållbar kyrka.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet