Foto: Magnus Aronson

Ärkebiskopsvisitation i Helga Trefaldighets församling

Nyhet Publicerad Ändrad

Tisdag–torsdag 6–8 februari och söndag 11 februari förrättade ärkebiskop Martin Modéus visitation i Helga Trefaldighets församling. Visitationens tema var ”Vad är en hållbar kyrka i en föränderlig tid?”. Här kan du läsa visitationstalet och se bilder från veckan.

Ärkebiskop Martin Modéus ämbetsvapen

Ögonblicksbilder

Inför visitationen

Möt ärkebiskop Martin Modéus

Ärkebiskopsvisitationen i Helga Trefaldighets församling pågår under fyra dagar vecka 6 och innehåller många möten och besök. Bland annat i kyrkor, begravningsverksamhet och på häkte och universitet; med personal, förtroendevalda, konfirmander och unga.

Du är varmt välkommen att delta i gudstjänster och de offentliga samlingarna
under visitationen:

Tisdag 6 februari

8.30 Meditation med efterföljande kaffe och smörgås, Helga Trefaldighets kyrka.
18 Mässa, Eriksbergskyrkan.

Onsdag 7 februari

9 Morgonandakt, Sankta Maria kyrka.
13 Andakt med efterföljande fika, Sankta Maria kyrka.
17.30 Vad gör Svenska kyrkan i Rosendal? Fika och samtal om livet i en av Uppsalas nyare stadsdelar. Alla är lika välkomna, ung som äldre och vi ses hos Kvarteret Rosendal, Torgny Segerstedts allé 89.

Torsdag 8 februari

Min förhoppning är att dessa dagar skall styrka oss i vår tro, öppna oss för omprövning och hjälpa oss att gemensamt möta framtiden.

Martin Modéus, ärkebiskop

9 Morgonmässa, Helga Trefaldighets kyrka.
18.30  Församlingsafton – Inspirationskväll för delande av tankar och samtal om
gudstjänstlivet i Helga Trefaldighets församling. Vi ses i Eriksbergskyrkan
20.15 Kvällsandakt, Eriksbergskyrkan.

Söndag 11 februari

11 Visitationsmässa och kyrklunch följt av ärkebiskop Martin Modéus visitationstal, Helga Trefaldighets kyrka.

Helga Trefaldighets församling

Gudstjänst och vardag i tre kyrkor från olika tider.

Tre tidigare ärkebiskopar, klädda i svarta kaftaner, tillsammans med nuvarande ärkebiskop Martin Modéus.

Ärkebiskopen

Ärkebiskopen är Svenska kyrkans främsta företrädare i Sverige och i internationella sammanhang. Nuvarande ärkebiskop är Martin Modéus.