En kvinna visar ett ljus för en grupp barn som tittar nyfiket.

Om oss

Här kan du läsa mer om vår barnsyn och vad det innebär att vi har en kristen profil. Här hittar du också information om vårt likabehandlingsarbete och förskolornas styrdokument.

Aktivt värdegrundsarbete

Uppsala pastorat är i dagsläget huvudman för fem förskolor i Uppsala som alla har en kristen profil. Det tar sig framförallt uttryck genom vårt aktiva värdegrundsarbete. För oss är det viktigt att förskolan får vara en plats där barnen ges tid, rum och ro att vara, leka och utvecklas. Enligt barnkonventionen har alla barn också rätt till andlig utveckling. Även små barn har stora frågor och funderingar, funderingar som vi vill ge utrymme. Vi lyssnar, samtalar och bekräftar både i vardagen och när vi en gång i veckan samlas för stilla stund. Vi lyfter självklart också fram andra religioner och kulturer. Vi besöker gärna kyrkan som ligger i anslutning till förskolan och ibland gör vi besök i Domkyrkan. Inför lunchen har vi en gemensam ramsa som en del i vårt värdegrundsarbete: Tack för allt som gror och växer på vår runda jord, tack för maten på vårt bord.

Vad säger skollagen?

Enligt skollagen är konfessionella inslag ”bekännande eller förkunnande inslag som tillhör en viss religion och som initieras och genomförs av huvudmannen eller på dennes uppdrag”. Det kan till exempel vara trosbekännelse, bön eller predikan. Sådana inslag förekommer hos oss i väldigt liten grad, men några gånger om året besöker vi kyrkan för en samling eller vardagsgudstjänst som hålls av en präst eller församlingspedagog. Samlingen kan innehålla sång, bön och/eller tankar kring kyrkoåret.

Vår barnsyn bygger på att barnen deltar och är aktiva utifrån deras egen vilja, intresse och förmåga. Profilen är en del av utbildningen hos oss och det är viktigt att ni är medvetna om det när ni väljer förskola. De konfessionella inslagen är enligt skollagen frivilliga och ni kan om ni vill det meddela att ert barn inte ska delta i dem. Om ni önskar att ert barn inte ska delta i vardagsgudstjänster så ordnar vi så att ditt barn vid dessa tillfällen får delta i en aktivitet som innehåller sång och bok/berättelse på en annan plats.

Har ni frågor eller funderingar så är ni välkomna att höra av er!

Josefin Klintefelt, rektor Kyrkklockan och Prästgården
josefin.klintefelt@svenskakyrkan.se

Brittis Andersson, rektor Duvan, Solrosen och Vildrosen
britt-marie.andersson@svenskakyrkan.se

Ett barn sitter på en grön matta och gråter, omgiven av leksaker.

Försäkringar

Ibland är olyckan framme och då kan det kännas tryggt att veta att alla barn på våra förskolor är kollektivt olycksfallsförsäkrade.

En person sitter utomhus och arbetar på sin laptop. En mobiltelefon ligger bredvid kopplad med en sladd till datorn.

Välkommen att kontakta oss om du har frågor eller synpunkter.