Foto: Leif Eiman / Uppsala stift

Uppsala stifts miljöpris 2023

Nyhet Publicerad Ändrad

Årets miljöpris går till Lars Stenström i Älvkarleby-Skutskärs församling för arbetet i församlingen med att sänka användandet av fossila bränslen och minska energiförbrukningen.

Uppsala stift delar varje år sen 1993 ut ett miljöpris till en person, grupp, förening eller församling med anknytning till stiftet som arbetar för hållbar utveckling. Prissumman är på 20 000 kr och priset delades i år ut på Uppsala stiftsfullmäktiges sammanträde den 16 november.

Motiveringen till miljöpriset 2023:

”För arbetet att under flera år, och med planer för ett fortsatt arbete, målmedvetet verkat för att sänka användningen av fossila bränslen och minska energiförbrukningen i församlingen.”

Arbetet omfattar bland annat övergång till fordon som drivs fossilfritt och anpassningar och ombyggnad av lokaler och värmesystem. Under nästa år planeras installation av solceller på två församlingshem och fortsatt utfasning från fossildrivna till laddbara fordon och redskap.

Miljöpristagaren Lars Stenström, biskop Karin Johannesson och kyrkoherde Helene Lindström. Foto: Leif Eiman / Uppsala stift

Uppsala stifts miljöpris

Uppsala stift delar varje år ut ett miljöpris till en person, grupp, förening eller församling med anknytning till stiftet som arbetar för hållbar utveckling.

Uppsala stifts miljöpri

Miljöpristagare i Uppsala stift

Uppsala stift miljöpris har funnits sedan 1993. Här finns alla pristagarna.