Vanliga frågor om konfirmation

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om konfirmation. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss om det är något annat du undrar över.

Vem bjuds in till konfirmation?
Det år du fyller 14 år inbjuds du till konfirmation av Svenska Kyrkan. Inbjudan går ut till alla ungdomar som är medlemmar i Svenska Kyrkan, eller som har minst en förälder eller vårdnadshavare som är medlem. Men det går såklart bra att anmäla sig även om man inte har fått någon inbjudan! Är du inte döpt innan du börjar kan du bli det under din konfirmandtid. Dina föräldrar blir i så fall tillfrågade först.

Vad innebär det att bli konfirmerad?
Under din tid som konfirmand får du veta mer om vad kristen tro är för något. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och att du bekräftar ditt dop. I kyrkan står dopet för att du hör ihop med Gud och att du är värdefull och viktig.  Under konfirmationen blir du påmind om detta och kan fundera på vad det betyder för dig och ditt liv. Slutligen bekräftar du att du fortfarande vill höra ihop med Gud.

Jag är inte döpt – får jag vara med ändå?
Självklart får du vara med även om du ännu inte är döpt. Du behöver döpas någon gång under året för att kunna konfirmera dig, och det är det många konfirmander som blir. Om du inte är döpt kommer du tillsammans med din familj överens med din konfirmationspräst om hur, när och var du vill ha ditt dop.

Måste jag tro på Gud för att bli konfirmerad?
Du behöver inte tro på Gud för att bli konfirmerad, men konfirmationen är ett bra tillfälle att ta reda på var du själv står i frågor som handlar om livet och den kristna tron.

Kostar det något?
Det kostar ingenting att konfirmera sig i Vänersborgs församling. Konfirmationstiden betalas av kyrkoavgiften. Under året kommer vi att erbjuda ett par extra aktiviteter som inte är obligatoriska, men som kostar en liten slant att vara med på.

Jag har särskilda förutsättningar – kan jag konfirmera mig ändå?
Ja, det är klart att du får konfirmera dig! Berätta för oss vilka förutsättningar du har, eller be din förälder eller vårdnadshavare att göra det, så hjälps vi åt att hitta en bra lösning för dig.

Jag oroar mig för att åka på läger, vad ska jag göra?
För många konfirmander blir våra läger ett minne för livet, och vi ledare finns alltid där för att göra lägren så bra som möjligt och för att stötta dig som är lite orolig. Vill du absolut inte sova borta kan vi hjälpas åt att anpassa ditt konfirmandår. Det finns också en grupp (Filmkonfa) som inte åker på några läger med övernattningar.

Jag har hittat en konfagrupp i en annan stad. Får jag vara med där?
Ja, du kan välja att konfirmera dig i vilken församling du vill. Det kostar inte något extra om du väljer en annan församling. Du är välkommen att hämta en gratis bibel i Kyrkans Hus inne i stan om du konfirmerar dig någon annanstans.

Jag är 16 år och har kommit på att jag vill konfirmeras. Hur gör jag?
Det finns ingen övre åldersgräns för att konfirmera sig. Ta kontakt med oss så berättar vi om de alternativ som finns för dig.