Dop i Vasakyrkan

Här kan du boka dopgudstjänst i Vasakyrkan och efterföljande dopkalas i församlingshemmet.

Dopgudstjänst

Dopgudstjänst hålls längst fram i vår stora kyrka och till vänster om mittgången står Vasakyrkans dopfunt. Där samlas dopsällskapet med barn, föräldrar och faddrar sitter oftast i koret framför dopfunten, medan gästerna sitter i bänkarna längst fram med närhet till allt som sker. Kyrkans mindre orgel och flygel till höger i koret brukar användas. Välkommen in i kyrkan för att själv se det storslagna rummet!

Dop hålls på lördagar, söndagar i eller efter högmässan. I Vasakyrkan har vi normalt dopgudstjänst med en familj åt gången. Du är tillsammans med prästen och kyrkomusikern delaktig i utformningen av gudstjänsten. Vi följer svenska kyrkans dopordning, med fastslagna texter och böner.

I samband med dop och dopkalas i församlingshemmet kan dopsällskapet och gästerna parkera gratis på Vasa kyrkoplan, på parkeringen som annars är begränsad till 30 minuter.  Anmäl ert parkeringsintresse till vaktmästaren, som då informerar parkeringsvakterna.

Efter gudstjänsten kan firande fortsätta med dopkalas i församlingshemmet. Är ni upp till 40 personer passar Lilla salen bra, är ni fler kan den kombineras med Stora salen. Då kan ni vara uppåt 100 personer.  Se bilderna för detaljer!

Som boende i Domkyrkopastoratet lånas lokalerna gratis. Annars gäller:

Halvdag lilla salen 800 kr

Halvdag storasalen 1500 kr

Heldag lilla salen 1500 kr

Heldag storasalen 3000 kr

Som halvdag räknas 5 timmar

Entré till församlingshemmet sker enklast via ingången på byggnadens kortsida, där finns hiss och trappor upp till tredje våningen.

I Lilla salen finns piano att låna. Musikanläggning finns i båda lokalerna.

När du bokar lokal för dopkalas ingår köket med det mesta du kan behöva. Vid dopsamtal med präst ges du möjlighet att se lokalen, men har också möjlighet att när som helst kontakta församlingens husmor eller vaktmästare för visning. Du kvitterar ut en tagg till passersystemet som ger dig tillgång till församlingshemmet. Ofta är det möjligt att komma för dukning kvällen innan dopet. Du lämnar lokalerna i samma skick som de var i när du kom. Du debiteras en avgift om förnärvarande tusen kronor vid bristfällig städning.