Foto: Alex Giacomini /Ikon

Ärenden till domkapitlet

Här hittar information om hur du anmäler ett ärenden till Västerås stifts domkapitel.

Domkapitlet sammanträder en gång per månad, med undatag för juli. För att ett ärende ska kunna behandlas på nästkommande möte behöver det ha kommit in via något av formulären nedan sednast tio dagar innan mötet.

Domkapitlets mötesdagar för 2024:
20 januari
6 februari
16 april
21 maj
15 juni
23 augusti
17 september
15 oktober
22 november
10 december

Anmälningsformulär

En präst och en diakon står vända mot altaret, fotade bakifrån.

Behörighetsprövning

Innan en församling eller ett pastorat kan anställa någon som kyrkoherde, komminister eller diakon behöver den som söker tjänsten behörighetförklaras av domkapitlet. Här kan du läsa om hur församlingen eller pastoratet begär en behörighetsprövning hos domkapitlet.

Stiftskollekt

Domkapitlet beslutar varje år om tilldelning av tio stiftskollekter. Här hittar du villkor för ansökan, ansökningsblankett samt blankett för att redovisa hur tidigare erhållen stiftskollekt använts.

Två äpplen och två clementiner ligger på en blå bok med titeln Kyrkoordning 2021.

Meddelanden till domkapitlet

Har du eller din församling eller pastorat någon form av underrättelse som behöver komma domkapitlet till del som inte avser behörighetsprövningar eller stiftskollekt kan du använda det här formuläret.

Domkapitel

Här hittar du en beskrivning av domkapitlets uppdrag och information om ledamöter och ersättare 2022-2025.