Grupp med ungdomar som lyssnar på två personer som står på scen.

Fighting the Darkness 2024

Deltagarrekord på årets Fighting the Darkness i år. Gästföreläsare Linnea Cleasson på plats i Mora 16 mars.

Fighting the Darkness är ett årligen återkommande evenemang som vänder sig till konfirmander, konfirmandassistenter och ledare i Västerås stift. Årets gästföreläsare är Linnéa Claeson, som i sin föreläsning fokuserar en hel del på hur unga kan stärka sitt civilkurage.

Stiftskonfirmanddagen som är ett samarbete mellan Västerås stift, Norra Dalarnas kontrakt, Svenska Kyrkans Unga Västerås stift och Sensus studieförbund sker 16 mars i Mora kyrka och Mora parken.

På plats kommer det finnas olika workshops och aktiviteter för undomarna att testa på. I år kommer dem bland annat kunna delta på legobygge, karaoke, Sy- och pysselhörna, lajv och mycket mera...

Om Fighting the Darkness

Det allra första arrangemanget ägde rum redan 2006 då idén föddes ur intresset för rockmusik hos församlingens ungdomar. Tanken var då att skapa något där kyrkan stod med ungdomarna och inte vid sidan av. På första upplagan anlitades några av de då mest kända banden inom kristen heavy metal.

Evenemanget lever framgångsrikt vidare och den ursprungliga tanken att skapa något tillsammans med ungdomar, av ungdomar och för ungdomar lever fortfarande vidare.

Vid eventet samlar vi in pengar till ACT - Svenska kyrkan

Eventet är givetvis drogfritt. Vi vill inte heller att någon har med sig energidryck, cigaretter eller e-cigaretter.

Vid frågor om anmälan och arrangemanget
kontakta: pontus.jyrell@svenskakyrkan.se eller cecilia.redner@svenskakyrkan.se

Varmt välkomna!

Intervju med årets gästföreläsare Linnéa Claeson.

Hon är tidigare handbollsproffs, jurist och människorättsaktivist, känd för sitt engagemang för civilkurage och för frågor som kvinnors rättigheter, mobbning, rasism och hbtq.

-Jag kommer att prata om hur man hittar sitt mod att leva sitt liv fullt ut, på sitt eget sätt. Hur man kan göra det för sin egen skull och för att stå upp för sina värderingar.  Jag hoppas ungdomarna kommer hem med konkreta verktyg för hur de ska kunna leva sitt bästa liv, säger Linnéa Claeson.

Själv försöker hon leva som hon lär.

Porträtt av föreläsaren Linnea Cleason
Linnea Claeson Foto: Alison De Mars

- Jag försöker leva så nära min sanning som det går genom att stå upp för människor som är utsatta och sprida hopp och kraft till min omgivning.

Under vintern deltog Linnéa Claeson i utslagstävlingsprogrammet Superstars tillsammans med Marcus Allbäck (fotboll), Johan Olsson (längdskidor), Christian Olsson (friidrott), Hedvig Lindahl (fotboll) och Johanna Ojala (längdskidor). En utmaning hon var nervös för innan, men som hon är väldigt glad att hon vågade tacka ja till.

-Det var ett kliv in i ovisshet. Men jag tackade ja för att jag vill öppna upp fler delar av mig själv för allmänheten, både handbolls-Linnéa och mitt privata jag. Och jag fick vänner för livet! Hela gruppen är min superstarsfamilj. Vi blev ett lag snarare än att vi tävlade mot varandra.

Man skulle kunna säga att Linnéa Claeson samlar på utbildningar. Under handbollstiden utbildade hon sig parallellt till jurist. Och därefter har det blivit utbildning till sorgbearbetningscoach, mental coach, födelse- och dödsdoula, samt tantralärare. Under pandemin blev det även en examen i fartygsbefäl.
- Jag hörde att det bara var gubbar som var det och det ville jag ändra på. Jag är vigselförrättare också och jag skulle tycka det var kul att viga ett par på en båt och köra båten själv.

Bara två dagar efter Fighting the Darkness i mora kommer Linnéa Claeson befinna sig i Bryssel för ännu en utbildning. Hon har blivit antagen till Europaparlamentets ledarskapsakademi. Och längre fram väntas Linnéa Claeson synas mer i tv, men hon kan inte säga mer om det än så länge.

Det känns som att inget kan stoppa Linnéa Claeson. Men hon har inte alltid varit självsäker och tagit för sig. Vad hade dagens Linnéa velat säga till unga Linnéa?

-Ett av mina motton idag är att alla kan dra åt helvete. Jag försöker påminna mig själv om det när jag fastnar i andras drama eller får utstå elakheter eller upplever att folk är otrevliga.

Text: Hanna Wallsten
Bild: Linnéa Claeson talar på Fighting the Darkness i Mora 16 mars.
Foto: Alison De Mars