Foto: Mats Åsman

S:t Ansgars kyrka

S:t Ansgars kyrka i Alvik är den yngsta och minsta av Västerleds församlings tre kyrkor. Bredvid kyrkan ligger Församlingshuset.

Öppen kyrka och adress

Kyrkan är öppen mån-sön kl. 8.00-16.00, fredagar 7.30-16.00. Välkommen in för att tända ett ljus, be en bön eller för att sitta en stund i tystnad. Adressen är Vidängsvägen 11, 167 36 Bromma.

Det finns ett fåtal P-platser bakom kyrkan. Parkeringstillstånd hämtas inne på församlingsexpeditionen. Vid begravningsgudstjänst behövs inget parkeringstillstånd.
Det går bra att komma in i kyrkan med rullstol via parkeringen. Tyvärr finns ingen dörröppnare på ytterdörren.

Hitta hit kommunalt

T-bana till Alvik. Gå mot Tranebergsplan cirka 100 meter till Vidängsvägen 11.

Samlingslokaler i Församlingshuset vid S:t Ansgars kyrka

Om S:t Ansgars kyrka

Kyrkan invigdes på Kyndelsmässodagen 1963. Det höga vackra
katedralfönstret fångar blicken så snart man kommer in i S:t Ansgars kyrka. Det är också det som visar att här ligger en kyrka.

Mosaikfönstret

Katedralfönstret i S:t Ansgars kyrka.
Katedralfönstret i S:t Ansgars kyrka. Foto: Mats Åsman

Belyst utifrån eller inifrån skimrar det färgrika mosaikfönstret, som komponerades av konstnären Berndt Helleberg. Motiven är hämtade från Jesu liv och verksamhet och vi kan följa kyrkoåret uppifrån och ned.

Högst upp strålar Betlhemsstjärnan, som symboliserar Jesu födelse. Snett därunder ser vi de tre vise männen och svärdet, symbolen för Herodes och barnamorden, som tvang Josef och Maria att fly med Jesus till Egypten. Så kommer bilden där Jesus bespisar folket och därunder senapskornets tillväxt som symbol för Jesu liknelser. Törnekronan snett nedanför symboliserar profetian om Jesu lidande; därunder kommer intåget i Jerusalem, korset och döden samt till sist och längst ner den tomma graven - Jesu uppståndelse.

Altaret och predikstolen

Altaret är ett bord av kalksten, sammanfogat av nio mindre plattor, prydda med fem kors, som skall påminna om Jesu sår. Den stora plattan är spräckt mitt itu som en symbol för det insegel som rämnade när Jesus dog på korset. Krucifixet på altaret är gjort av olivträ.

Predikstolen är en pulpet, prytt av ett kläde i grått och guld. Ovanpå det ett hänge med den liturgiska färgen för tiden på kyrkoåret.

Klocktornet vid S:t Ansgars kyrkas nordöstra hörn är en förlängning av norrväggen och kyrkklockan syns på långt håll. Den väger 340 kilo och klingar i b. Den bär inskriptionen: "Ring in gudstjänsttid, Sjung in arbetstid, Bed in hjärtefrid".

Vid högtidliga tillfällen, t ex konfirmation, används ett processionskors. Det pryds av ett silverkors med fem röda rosor, som minner om Jesu sår och är formgivet av Östen Boström, då diakon i församlingen.

Biskop Ansgar i S:t Ansgars kyrka.
Foto: Mats Åsman

Triptyken ovanför altaret är äldre än kyrkobyggnaden. Den användes i Ansgarsgården och i Alviksskolans högtidssal som tjänstgjorde som kyrklokal innan S:t Ansgars kyrka byggdes. Konstnären Birger Mörk har målat tavlan, som återger tre motiv ur Nya testamentet: Den förlorade sonen, Jesus går på vattnet och Den barmhärtige samariern.

Framför katedralfönstret står dopfunten, som är gjuten av massivt glas. Den är formgiven av Jonas Torstensson och fångar upp det mångfärgade ljuset från det höga glasfönstret. Det stora ljuset som står bredvid dopfunten är en symbol för Jesus, "världens ljus". När ett barn döps tänds på det stora ljuset ett dopljus för barnet, som får detta till minne av sitt dop.

I kyrkans nedre del finns en liten ljusbärare, där man tänder ljus i saknad och hågkomst eller i förbön. På fönsterbänken i nordvästra hörnet står en enkel gipsskulptur av biskop Ansgar utförd av Carin Nilsson 1934.