Renovering av kulturgravar

Västermalms församling har fått 340 000 kronor av kyrkogårdsförvaltningen för att rusta upp tre kulturgravar på kyrkogården intill Kungsholms kyrka.

- Det är jätteroligt att vi har fått detta bidrag och vi har även fått godkänt från Länsstyrelsen för att renovera gravarna, så om några veckor kommer vi att
påbörja arbetet, säger Pernilla Wångklev, fastighetschef i Västermalms
församling.

Kyrkogården som helhet och även en stor del av dess gravar är av mycket högt kulturhistoriskt värde. Samtliga gravvårdar av gjutjärn eller med staket eller
detaljer av gjutjärn har bedömts som ett högt lokalhistoriskt värde, eftersom merparten är tillverkade på Bolinders mekaniska verkstad på Kungsholmen.

Några enstaka gravar på kyrkogården har identifierats som 1700-talsgravar, men för övrigt domineras kyrkogården av gravar från 1800-talet. En påfallande
stor andel av gravarna tillhör barn och unga, något som visar på levnadsförhållandena vid tiden. Många gravstenar har numera oläsliga inskriptioner, men har enligt äldre förteckning skildrat många tidstypiska yrken som inte existerar idag.

Några av gravvårdarna har ett personhistoriskt värde, likt Bolinders familjegrav och graven för skalden Vitalis.

Det finns sammanlagt 80 kulturgravar på kyrkogården och det är bland annat de högresta gravstenarna omgärdade av gjutjärnsstaket och de liggande
gravhällarna på kyrkogårdens nordöstra del. Tre av dem ska nu restaureras. Renoveringen innebär bland annat smidesarbeten där gjutjärnsstaketen
ska lagas och få nya detaljer, stenarbeten ska utföras och den lutande gravstenen ska resas och rengöras. Arbetet beräknas vara klart efter sommaren.