Fonder & stiftelser

Läs om fonder och stiftelser och hur du söker hjälp här.

Du kan vända dig till Västra Frölunda pastorats Diakonimottagning om du till exempel behöver stöd och vägledning i din sociala och/eller ekonomiska situation. Efter ett besök på Diakonimottagningen görs en bedömning av ditt behov. Det kan ibland handla om att söka pengar ur fonder.

Följande fonder/stiftelser använder Diakonimottagningen

• Agnes Hedvalls minne
  • Allmänna hjälpföreningen i Göteborg
  • De fattiges vänner
  • Emil Rodhes donation
  • Göteborgs läkaresällskap
  • Haralds minne
  • Johanniterorden i Sverige
  • Majblomman
  • Olivia Bergenholtz donation
  • Åldersro
  • Öm och sedlig

Söka själv

Vissa fonder söker du själv. Förslag på dessa fonder ser du här (länk till pdf). Du söker själv efter ansökningsblanketter på respektive stiftelses hemsida. Diakonimottagningen hjälper inte till med detta. Du kan vända dig till bibliotek för att söka efter fonder och att kopiera dokument:

Du kan hitta andra fonder att söka genom länkarna nedan:

Länsstyrelsens stiftelsedatabas

Svenska kyrkans

Göteborgs stads sociala stiftelser

Råd och stöd - diakoni

Diakoni är kyrkans sociala omsorg och arbete. Mer information om vilket stöd du kan få, och kontaktvägar finns på denna sida.

Dörren till vänster är ingången till pastoratets expedition.

Expeditionen - kontakta oss

Västra Frölunda pastorats fem församlingar har en gemensam expeditionen. Här bokas dop, vigsel, begravning samt lokaluthyrningar. Vi svarar på frågor och försöker hjälpa dig med ditt ärende.