Ikonerna på bilden är från avslutad kurs i Grevegårdskyrkan våren 2023

Kurs i Ikonografi

Att måla en ikon är ett kreativt sätt att närma sig det heliga i tillvaron och att vandra längre in i bönens land. lkonmålning är en kontemplativ bönehandling, att utan ord möta Guds närvaro. Välkommen till kurs i Grevegårdens kyrka.

(Bilden ovan, åtta ikoner av Kristus Allhärskaren, är från avslutad kurs våren 2023).

Tynnereds församling tillsammans med Sensus inbjuder till en kurs, där du målar en ikon under handledning.

Gemensamt motiv: Heliga Gudsmoder, Maria.

Max 8 deltagare.

Dagen börjar med bön och följs av demonstration och praktiskt arbete med ikonen. Under dagen talar vi också om ikonens teori och symbolik, färg, material mm. Kursmaterial: En träpannå, färgpigment, äggemulsion ingår i kursavgiften.

Penslar lämpade för ikonmålning kan köpas på plats.

Ledare: Li Wikström har studerat ikonmålning för Georgi Gashev, St Petersburg och Alexander Wikström, Valamo nya kloster. Hennes ikoner finns i hem och i Maria Bebådelse kapell Arelid. Kajsa Hagerius har studerat ikonmålning för Robin Johansson, Antoniosgården.

Ikonens teori och praktik

Tisdagar 9.00-13.00, 8 x 4 timmar
Kursstart 23 januari 2024

Kursavgift 2200 kr
Anmälan till Kajsa
kajsa.hagerius@live.se

När du har anmält dig får du en bekräftelse och  information om praktiska detaljer.

Grevegårdens kyrka

Välkomna till Grevegårdens kyrka, en rund träkyrka med plats för ungefär 80 personer. Församlingshemmet ligger vägg i vägg med kyrksalen och det är en underbar plats för kyrkkaffe, verksamheter eller varför inte ett dopkalas!

Närbild på en kvinna med slutna ögon och knäppta händer.

Andlig fördjupning

Längtar du efter stillhet, vila och andlig fördjupning? Pilgrimsvandringar, retreatdagar, ikonmålning och kristen djupmeditation är exempel på vad som erbjuds.