Sociala medier - himmel eller helvete?

En artikel om föredraget med journalist och författare Frida Boisen i Näsets kyrka 18 oktober 2023.

Ett glatt handslag och ett "välkommen". Frida inleder kvällen med att stå och hälsa på alla som kommer innan för dörrarna på Näsets kyrka. Helen Lugner, präst hälsar alla välkomna och Frida får ordet. För att lätta upp stämningen ytterligare ber hon alla att hälsa på någon dom inte känner. Kyrkan är fylld till bredden med fler än 100 åhörare så det blir ett härligt mummel i kyrksalen.

Temat för kvällen är Sociala medier - himmel eller helvete? Följ med trolljägaren in i nätets mörker.

"Idag lägger svensken tre timmar på sociala medier varje dag. Det har blivit ett andra hem, en parallell värld och våra barns ungdomsgård. Sociala medier har gett oss nya möjligheter att mötas, men tyvärr tar hatare och brottslingar chansen att begå brott på nätet. Risken att bli dömd är minimal – 96 procent av hot och hat som anmäls läggs ner av polis eller åklagare innan rättegång. Trots bevis. I den här föreläsningen berättar Frida om nätpedofiler, trollfabriker och nättroll som systematiskt hotar, hatar och trakasserar människor – oftast utan någon som helst påföljd."

Frida berättar personligt och engagerat kring ämnet. Visar oss skrämmande men viktig statistik. Klipp från programmet Trolljägarna där hon konfronterar vuxna människor som betett sig väldigt illa på nätet berör oss alla. Hon initierar en diskussion kring vad som bara är otrevligt och vad som faktiskt är olagligt.

Kvällens vaktmästare får ordet och ger tips till dagens föräldrar.
Kvällens vaktmästare får ordet och ger tips till dagens föräldrar. Foto: Amanda Holmblad

Statistiken skakar om oss alla.

"Var fjärde 15+åring har utsatts för kränkningar på nätet."

"Nästan hälften av alla ungdomar har kommit i kontakt med en sexköpare på nätet."

Frida öppnar kontinuerligt upp för frågor och reflektioner, vi får diskutera med de vi sitter nära. Man hör "vad gör jag när mitt barn kommer och berättar…" och "jag visste inte att jag skulle behöva fråga om sådant här!" och "ja jag har fått dickpicks, men det är bara att blockera…" i sorlet bland alla som pratar sinsemellan. Kloka ungdomar får ordet och säger att vi vuxna måste lära de yngre att detta INTE är normalt, det är INTE okej att få oönskade bilder skickade till sig… Det får inte normaliseras, även om det är väldigt vanligt.

Det konstateras att både hemmet och skolan har en viktig roll, vi kan alla höra med våra barns skolor om och hur de jobbar med frågan. Föräldrar och vuxna kan tänka på att skapa trygghet och förtroende så att unga vågar komma och prata om de stöter på svårigheter eller hot.

Frida kommer även in på de svåra konsekvenserna som kan bli av att bli utsatt på nätet. Om psykisk ohälsa, rädsla och depression… Hon berättar om sin dotter Tilda som mått så fruktansvärt dåligt under flera år i tonåren och om deras väntan på hjälp från vården. Tillsammans, på Tildas initiativ, har de nu skrivit boken "Släpp aldrig taget".

En fantastiskt engagerande, varm och intim kväll, trots det stora antalet människor i salen.

/Amanda Holmblad, kommunikatör

Det var väldigt roligt att lyssna på henne. Hon var engagerande och bjöd verkligen på sig själv och sin livshistoria.

Sven, 5-barnspappa
Elizabeth, Sven och präst Helen Lugner. Foto: Amanda Holmblad

Tänk vad mycket som händer på nätet som vi föräldrar inte vet något om… Frida väckte många tankar i oss!

Elizabeth