Tidningen Våga

Våga är Västra Frölunda pastorats tidning. Just nu har tidningen uppehåll, men tidigare nummer finns här. Trevlig läsning!

Våga mars 2021

Nästa år i kyrkan!

Läs kyrkoherde Ingvild Fallegårds hälsning inför påsken 2021. Texten är också publicerad i tidningen Våga.

Varför firar vi påsk?

Torbjörn Lindblad, församlingspedagog i Älvsborgs församling, förklarar hur det hänger ihop och vad vi firar de olika dagarna under stilla veckan. Texten är också publicerad i tidningen Våga inför påsk 2021.

Medmänsklighet i pandemitider

Läs här om hur diakonernas sociala arbete har sett ut under coronaåret. Artikeln är också publicerad i tidningen Våga inför påsk 2021.

Krönika - Välbehövlig verklighetsflykt

Hör jag ordet vampyr, eller om det börjar yras om någon invasion från yttre rymden, gäspar jag högt och irriterat och greppar fjärrkontrollen. (Ur Klara Zimmergrens krönika i Våga, mars 2021.)

Våga december 2020

Julen - ett förstoringsglas som förstärker allt

I fyra år firade vi som familj jul i Texas. Det var lika spännande varje gång – vem julpyntar mest i år? I grannskapet söder om Houston tävlade vi om att ta fram det vackraste och mest julpyntade huset. Vi gick ”all in” och sparade inte på krafterna. (kyrkoherde Ingvild Fallegård, ur Våga december 2020)

Krönika - Det går det med

Ibland erbjuds jag av snälla människor att få låna deras torp eller stugor för att sitta och skriva i. Jag svarar vänligt nej. Det vore en katastrof. Om jag var en flyttkartong skulle den vara märkt “bör ej lämnas för länge utan sällskap”. (ur Klara Zimmergrens krönika i Våga, december 2020)

Våga september 2020

Kulörta lyktor på livets väg

Relationer är som kulörta lyktor i träden längs livets ringlande väg, skriver Klara Zimmergren i sin krönika för Våga i september 2020.

Efter en tid börjar isflaken närma sig varandra

Eva förlorade sin man för ungefär två år sedan. Tiden efteråt var nattsvart sorg och saknad. Men med tidens gång och stöd från omgivningen lärde hon sig tillslut att leva med sin sorg - och kunde till och med vara glad igen.

Våga juni 2020

OBS!

I aktuellt nummer av vår tidning Våga har vi en artikel med om utflyktsmålet södra skärgården. Artikeln skrevs för många veckor sedan med ett normalläge i åtanke, för att inspirera till hemester.

Med tanke på de senaste dagarnas rapportering av smittspridning av Corona-viruset på öarna så uppmanar vi dock till största försiktighet och att fortsätta följa regeringsbeslut samt Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd med syfte att minska smittspridning.

Gud i en kaffekopp

Hur möts vi och lyssnar vi på varandra? Diakon Marie-Louise Marek filosoferar kring kaffe, själavårdande samtal och Gud. (Tidningen Våga juni 2020)

Kenneth brinner för kyrkan och klimatet

Kenneth Linde är förtroendevald i Västra Frölunda pastorat och med i den arbetsgrupp som driver pastoratets arbete för klimatet framåt. Våga hörde av sig och ställde några frågor om kyrkan och klimatet – två ämnen som han känner starkt för. (Våga juni 2020)

Krönika - Trösten i svansar som bankar i golvet

"Nästan alla barn vill i någon ålder ha en hund. Det verkar ingår i ett barns utveckling. Förresten behöver det inte vara en hund, en ko går bra, en get? Kanske en hamster, bara det är ett djur." (ur Våga juni 2020)

Våga april 2020

Tillbaka till livet

Joakim Sällquist har en väg kantad av cancer, mobbning, droger och kriminalitet bakom sig. På psyket kom vändningen. Med en Guldbagge i bagaget kommer han till Tynnereds kyrka för att prata om flykten från sig själv – och om hur Gud gjorde honom fri.

Har någon dött, eller?

"Har någon dött eller? Jag tror att det är så som många av oss tänker så när vi ser ett kors. För de flesta är nog inte den första tanken: Hurra! Vilken seger, vilken glädje! Äntligen! Ett kors!" Läs präst Christian Josefssons tankar om påsken.

Våga advent och jul 2019

Salta bad året runt för Ingegerd

Ingegerd Larsson, 89, badar och ber. Artikel ur tidningen Våga, advent 2019.

Våga - tidigare artiklar

Mötesplats med mat och medkänsla

Berättelserna om fattigdom och trångboddhet tillhör tyvärr inte bara 1920-talets Sverige. Utanför kyrkans portar i Tynnered står varje torsdag människor i kö för att få hjälp, mat och sällskap. Diakonen Marie-Louise Marek berättar här om den viktiga mötesplatsen där murar rivs och tårar blandas med skratt.

Marcus Herz, docent om TynneredsTorsdag

Marcus är i grunden socionom men arbetar idag som forskare i socialt arbete på Malmö Universitet. Han följer det ideella arbetet i Svenska kyrkan i Tynnereds församling.

Klara Zimmergrens krönikor

Klara Zimmergren är återkommande krönikör i pastoratstidningen Våga - läs årets krönikor här!