Östra området

Östra området omfattar några av Växjös mellersta delar till Furuby i öster.

Skogslyckans kyrka

Skogslyckans kyrka ligger i stadsdelen Hov och är byggd i nordisk klassicistisk stil. Församlingsverksamheten bedrivs i huvudsak i det närbelägna församlingshemmet.

Högstorps kyrka

Högstorps kyrka och församlingshem

Högstorps kyrka är samarbetskyrka med EFS och även stadsdelskyrka för Öster och Högstorp. Här bedrivs gudstjänst- och församlingsverksamhet med barn- och familjegrupper, körer och församlingsaftnar.

Hemmesjö kyrka

Hemmesjö kyrka uppfördes under 1850-talet och är en traditionell sockenkyrka i historiserande blandstil med en för Kronobergs län ovanlig korsform.

Hemmesjö gamla kyrka

Hemmesjö gamla kyrka är den av de mest oförändrade medeltidskyrkan i Kronobergs län och är en typisk medeltida sockenkyrka i romansk stil.

Furuby kyrka

Furuby kyrka uppfördes under 1880-talet och är en kyrka i historiserande blandstil med romanska och gotiska inslag, invändigt bär kyrkan tydliga drag av 1900-talets renoveringar.