Foto: Annika Engström

Kyrkor och kyrkogårdar i Veberöds församling

Tre vackra, och mycket olika, kyrkor med respektive kyrkogård finns i Veberöds församling. Välkommen in, tänd ett ljus eller delta i en andakt, gudstjänst eller en annan aktivitet.

Veberöds kyrka är öppen för besökare vardagar kl 7.00 -15.30 och helger i samband med gudstjänst och övrig verksamhet. Vomb och Silvåkra kyrkor öppnas genom överenskommelse med vaktmästare som nås på 0730-94 71 77.

Kyrkor och kyrkogårdsfrågor

Veberöds kyrka

Veberöd ligger i Torna härad. Byn kan spåras långt tillbaka i tiden liksom kyrkan som troligen byggdes i början på 1200–talet.

Vombs kyrka

Vombs kyrka ligger effektfullt placerad på en kulle mitt i byn.

Silvåkra kyrka

Silvåkra kyrka är församlingens äldsta kyrka med byggår kring tidigt 1100–tal.

Kyrkogårdsfrågor

Kyrkogårdsförvaltningen sköter om Veberöds kyrkogårdar och gravplatser. Här på denna sida hittar du allmän information om vad som händer på våra kyrkogårdar samt information om gravplatser, gravskötsel och gravrätt.