Foto: Annika Engström

Om Veberöds församling

Veberöds församling är belägen i den östra delen av Lunds Kommun med kyrkor i Silvåkra, Veberöd och Vomb. I församlingen finns både levande landsbygd och Veberöds tätort. Veberöds församling tillhör Lunds stift, som omfattar Skåne och Blekinge.

Våra viktigaste uppgifter

En församlings grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, att arbeta med diakoni, undervisning, och mission. I Veberöds församling vill vi att ett diakonalt förhållningssätt ska genomsyra all vår verksamhet och våra mötesplatser.

Vi har också ett uppdrag att vårda skapelsen och arbetar därför återkommande med hållbar utveckling.

Kontakta oss gärna

Du är välkommen att vända dig till oss om du har frågor. Vi erbjuder också samtal med präster och diakon, som har tystnadsplikt. Församlingsexpeditionen står till tjänst med alla upplysningar.

Kontakt och öppettider

Församlingsexpeditionen nås på 046-23 45 40 och Kyrkogårdsförvaltningen nås på 046-23 45 45

Personal

Vem är vi? Var finns vi och varför gör vi som vi gör? Kontakta någon av oss så är vi mer än glada över att få hjälpa dig, kanske vi inte har alla svar men ett samtal och en vägledning kan vi allt ge.

Så styrs Veberöds församling

Församlingen leds gemensamt av kyrkoherden och kyrkorådet. De ansvarar för ledning, samordning och tillsyn inom församlingen.

En kvinnlig präst i svart och med rosa kofta håller upp porten till hennes kyrka.

Bli medlem

Du som är medlem gör det möjligt för Svenska kyrkan att finnas till för människor på olika sätt, både här hemma och ute i världen.

Diakoni

Diakoni är kyrkans uppdrag att, med sin närvaro och sina handlingar, visa på Guds fortsatta omsorg om sin skapelse

En regnbågsflagga vajar utanför en kyrka.

Regnbågsnyckeln

Veberöds församling arbetar aktivt för mångfald, öppenhet och en mer inkluderande kyrka.

Hållbarhet

Veberöds församling arbetar aktivt med hållbarhet inom ramarna för Svenska kyrkans miljödiplomeringsarbete, Agenda 2030 och Svenska kyrkans färdplan för klimatet.