Foto: Veberöds församling

Våra olika gudstjänster

I församlingen firas många olika sorters gudstjänster. Välkommen att hitta någon som passar dig!

Högmässa

Detta är den gudstjänst vi firar varje söndag kl 11.00. detta är Svenska kyrkans ”traditionella” gudstjänst. Det är en gudstjänst med mycket av allt, tal, text, bön, musik och nattvard.

Ofta medverkar någon av församlingen körer i högmässan. I vår annonsering kallar vi denna gudstjänst för mässa.

Kvällsmässa

En lite enklare, stillsammare och kortare mässa som är tänkt som en liten rastplats mitt i vardagens hektiska liv. Vi delar nattvard, tystnad och musik, här finns också möjlighet att formulera din egen bön. Under vissa delar av året firar vi vardagsmässa på onsdagar kl 18.00

Morgonbön/mässa

Firas varje tisdag kl 8.30 i Veberöds kyrka och sista tisdagen i månaden firar vi mässa med nattvard.

Gudstjänst på Vevrehemmet

En gudstjänst som firas på Vevrehemmet en onsdag i månaden 14.30. Vi dricker kaffe tillsammans efteråt.

Fredagsmys

Tre fredagar per termin bjuder vi in barn och familjer till en kort gudstjänst 17.30 efteråt så äter vi tacos tillsammans.

Askonsdagsmässa

Fastan inleds på askonsdagen. Fastan är 40 dagar innan påsk och är tänkt som en förberedelsetid för påsken, där vi får möjlighet att stanna upp och reflektera över våra liv.

I askonsdagsmässan erbjuds alla att få ett kors tecknat av aska i pannan.

Midnattsmässa

På natten mellan julafton och juldagen firar vi Jesu födelse. I den mörka natten möts vi av marschaller på kyrkogården och hela kyrkan är upplyst av tända ljus. Vi firar nattvard och läser julen evangelietext, ofta är det mycket musik i den här gudstjänsten.

Skapelsegudstjänst

Skapelsegudstjänst firas i enkelhet utomhus på scenen vid Kyrkans hus med hänsyn till våra fyrbenta vänner djuren.

Minnesgudstjänst

En gudstjänst där alla är välkomna men sörjande till de som avlidit under året får en särskild inbjudan. Här läser vi upp namnen på de som dött under året som gått och tänder ett ljus för var och en av dem. Det är en gudstjänst som försöker ge stöd och tröst i sorgen och vill vara en hjälp att minnas de som fattas oss.

Julbön

En gudstjänst på julafton där vi läser julevangeliet och sjunger julens älskade psalmer. Det brukar vara många barn på den här gudstjänsten.

Julotta

Tidigt på juldagens morgon samlas vi, sjunger och ber och hör julens texter och predikan kring julens glada budskap.

Skördevesper

En gudstjänst med mer än 50 års tradition i Silvåkra kyrka. Våra vaktmästare har smyckat kyrkan vackert med det som jorden ger. Denna gudstjänst firas med extra musik och vi tackar Gud för allt vi får.