Foto: Ulrika Kvarnström

Svenska kyrkan

Hur styrs Svenska kyrkan, och vem bestämmer i Vetlanda pastorat? Här hittar du allt om stift, kontrakt, pastorat och församling, men också om kyrkofullmäktige, kyrkoråd och församlingsråd och deras protokoll.

Vill du veta mer om Svenska kyrkan och om kristen tro? Följ länken så kommer du till Svenska kyrkans sida, där du hittar allt från gudstjänst och hur du söker din tro, till hur kyrkan finns med genom hela livet.
Svenska kyrkan Kristen tro

Kan du vår Svenska kyrkas historia? Annars kan du läsa här, för att få veta mer.

Svenska kyrkan i Sverige

Stift

Vår svenska kyrka är indelat i 13 olika stift. Vi tillhör Växjö stift. Det omfattar församlingar inom stiftets område som består av större delen av Småland och hela Öland. Stiftet är ett pastoralt område som leds av en biskop. Vår biskop heter Fredrik Modéus. Mer att läsa om stiftet, hittar du här.

Kontrakt

Stiften är indelade i kontrakt, som är en mellannivå mellan stift och församling. Varje kontrakt har en kontraktsprost, som utses av biskopen. Kontraktsprostens uppdrag är att biträda biskopen med ledning, tillsyn och främjande. Kontraktet kan också fungera som ett forum för samverkan över församlings- och pastoratsgränserna. Till exempel kan det i kontrakten anordnas gemensamma utbildningar, läger och kyrkohelger. Kontraktet är ingen juridisk person, och inte heller någon egen administrativ nivå. Dess formella funktion är enbart att vara tjänstgöringsområde för en kontraktsprost. I Växjö stift finns sju kontrakt.

Från och med 2020-01-01 har kontraktsindelningen förändrats lite grand. Vetlanda pastorat tillhör nu Njudung- Östra Värend kontrakt. Vi är tillsammans med Sävsjö, Uppvidinge, Lessebo och Tingsryd. Kontraktsprost för detta stora kontrakt är från och med 2021-12-01 Katarina Toll Koril.

Pastorat

En församling är Svenska kyrkans mest lokala enhet. Det är en gemenskap av de människor som tillhör Svenska kyrkan och är bosatta inom församlingens område. En församling kan antingen ha egen ekonomi eller ingå i ett pastorat. Ett pastorat består av två eller flera församlingar som samverkar kring pastorala frågor, ekonomi och administration. Vi tillhör Vetlanda pastorat.

Vem bestämmer i kyrkan?

Kyrkofullmäktige

Vetlanda pastorat har ett kyrkofullmäktige. Under den här mandatperioden är Birgitta Sigfridsson ordförande, och Marie Danvall vice ordförande. Dessutom 2024-05-16 och 2024-11-14.

Kyrkoråd

Vetlanda pastorat har även ett kyrkoråd. Den här mandatperioden är Lars-Ivan Petersson ordförande, och Maj Karlsson vice ordförande. En förteckning över medlemmarna i kyrkorådet hittar du här.

Församlingsråd

Varje församling har ett församlingsråd, du hittar en förteckning över medlemmarna här