Foto: Lina Alriksson

Visitation

Nu var det vår tur i Vetlanda pastorat att vara med om en biskopsvisitation. Visitationen är nu avslutad, och nu börjar arbetet.

Det var vår tur i Vetlanda pastorat att vara med om en biskopsvisitation!

Vad är det för något? Jo, det är en typ av kontrollfunktion, där biskopen besöker pastoratet. Han träffar personal, ideella och andra medarbetare. Kort sagt så ser han så att våra församlingar följer Svenska kyrkans tro och lära.

Visitationen avslutades med en visitationshögmässa i Björkö kyrka. Där medverkade präster, diakon och musiker från pastoratet. En stor kör, bestående av fem olika körer från de västra delarna av pastoratet, medverkade.

Många hade kommit till mässan, och efteråt bjöds alla på kaffe och smörgås. Därefter höll biskopen sitt tal, och berättade om vad han hade sett och hört i Vetlanda pastorat.

Nu finns protokollet från biskopens visitation att läsa HÄR.

Foto: Ulrika Kvarnström