Foto: Linda May Dahlström

Det här gör Visby stift

Stiftsorganisationens uppgift är att stödja, inspirera och stimulera församlingarna. Här kan du ta del av ett urval av det arbetet.

Fastigheter och kulturarv

Svenska kyrkan ansvarar för landets största sammanhållna kulturarv.

Prästlönetillgångar i Visby stift

Svenska kyrkans förvaltning i form av skog, jord och fonder går under den gemensamma benämningen Prästlönetillgångar, eftersom de en gång i tiden kom till för att avlöna prästen.

Klimat och miljö

I kyrkan finns ett starkt engagemang för skapelsen och människans uppgift är att vårda det skapade. Vi ska främja livet och ta del av allt det goda på ett sådant sätt att det inte förbrukas.

Nytt nummer av Gårdskorset ute!

Massor av trevlig läsning om vad som händer i stiftet och många fina personporträtt, bland annat av vår nya biskop Erik.

Internationella samarbeten

Svenska kyrkan i utlandet är ”hemma” i Visby stift. Visby stifts biskop är biskop för utlandsförsamlingarna. Stiftet engagerar sig också gärna i olika internationella samarbeten.

Stödmaterial för migrationsfrågor

Här hittar du stödmaterial gällande människohandel samt material till förälder eller vuxna som tar hand om barn under och efter flykt. Information på svenska, ukrainska och ryska.