Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Nya bostäder på landsbygden genom unikt samarbete

Prästlönetillgångar i Visby Stift och GUBIS, Gotländska Utvecklingsbolag I Samverkan, går nu samman för att möjliggöra utvecklingen av nya bostäder på landsbygden. Ett avsiktsförklaringsavtal har tecknats med syftet att exploatera byggbar mark i skolorterna Stenkyrka och Kräklingbo.

Det behov som finns på Gotland, särskilt i landsbygdssamhällen, att skapa nya bostäder är väl dokumenterat. Genom detta unika samarbete mellan Prästlönetillgångar i Visby Stift och GUBIS, kommer resurser och kompetenser att kombineras för att adressera dessa behov på ett effektivt och hållbart sätt.

Arvid Mickelåker, egendomsförvaltare på Visby Stift, kommenterar: "Efter flera möten med GUBIS ansvariga för Platsutvecklingsprojektet, "FRAMÅT", ser vi stor potential i att tillsammans utforska och utveckla möjligheterna att exploatera mark i Stenkyrka och Kräklingbo."

Patrik Hjert, projektledare för GUBIS Platsutvecklingsprojekt, "FRAMÅT", tillägger: "Det är med stor entusiasm vi inleder detta samarbete med en av Gotlands största markförvaltare. Tillsammans kommer vi att arbeta transparent och målinriktat för att ta fram förutsättningarna för en framgångsrik exploatering."

Det kommande arbetet kommer att inkludera nära samverkan med Region Gotlands MEX-enhet (Mark och Exploateringsenheten), för att säkerställa en övergripande hållbar utveckling av projekten.

För ytterligare information är ni välkomna att kontakta:

·         GUBIS, ordförande, Kristina Olsson. Tel: 073 962 18 97

·         Prästlönetillgångar i Visby Stift, Arvid Mickelåker. Tel: 0498 40 49 25

·         Platsutvecklingsprojektet "FRAMÅT", Patrik Hjert. Tel: 0708 34 54 29

Fakta:

GUBIS är en ideell förening bildad 2011, bestående av 12 utvecklingsbolag över hela Gotland. Platsutvecklingsprojektet "FRAMÅT" finansieras och genomförs i samarbete med Region Gotland och fokuserar på utvecklingen av skolorterna Stenkyrka och Kräklingbo. https://gubis.se/

Prästlönetillgångar, som infattar skog, jord och fonder, utgör en betydande del av Svenska kyrkans förvaltning. Dessa tillgångar, som en gång etablerades för att avlöna präster, är av stor vikt för att stödja kyrkans verksamhet i Visby stift. Förvaltningen av Prästlönetillgångarna i Visby stift har delegerats till en egendomsnämnd av stiftsfullmäktige. Denna nämnd har vidaredelegerat delar av ansvaret både till externa aktörer, särskilt för skogsförvaltningen, och till tjänstemän anställda i Visby stift. Denna strukturerade förvaltningsmodell möjliggör en effektiv och ändamålsenlig hantering av tillgångarna med lokal expertis och insyn. Årligen beslutas det hur stor utdelningen från Prästlönetillgångarna ska vara, där en del går direkt till pastoraten och församlingarna, medan den andra delen bidrar till det kyrkliga utjämningssystemet för att stödja församlingar med svagare ekonomi.  https://www.svenskakyrkan.se/visbystift/jord-och-skog