Foto: Anette Steen

Läs om det som är aktuellt i församlingen just nu.

Vi söker en präst

100% tillsvidareanställning

Vi söker en präst som vill vara med och utveckla vår kyrka i att vara nära människor i Vreta klosters församling både i vardagen och under stora händelser i livet. I vår församling är respekt för skapelsen och samarbetet inom den världsvida kyrkan, ekumeniken viktiga ingredienser.

Vi har ett tydligt barnperspektiv och en ambition att utveckla det ideella medarbetarskapet.

Vi vill arbeta med gudstjänsten som grund och en självklar utgångspunkt för all annan verksamhet.

Tillsammans med ett kreativt arbetslag vill du arbeta i en mindre församling där vi rustar och uppmuntrar varandra till att bidra till praktisk diakoni genom medmänskliga handlingar.

Du kommer att och utföra sedvanliga prästerliga uppgifter såsom gudstjänster, kyrkliga handlingar, själavård, konfirmander och samtalsgrupper och ha ett ansvar som kaplan för någon av våra kyrkor.

Du delar och bygger verksamheter tillsammans med alla medarbetare.

Förmågor som vi särskilt värdesätter

Flexibilitet - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar.

Samarbetsförmåga - du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter konstruktivt.

Strukturerad - du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar

Självgående - du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver processer vidare.

Initiativförmåga - du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och slutför.

Vi erbjuder

En församling med ett långt historiskt perspektiv med landsbygd och snabbt expanderande tätorter. Förutom tätortsmiljöerna i Ljungsbro och Berg ligger tjänstgöring i vackra medeltida kyrkor på landsbygden, där en stor kärlek till kyrkorna finns.

Engagerade medarbetare och en trygg miljö där idéer och utveckling uppmuntras.

Om tjänsten

Tjänsten är en heltidsanställning tillsvidare och utgår från Stefansgården i Ljungsbro.

Villkor

Du ska ha körkort och gärna tillgång till egen bil. Det finns också möjlighet att använda vår elbil.

Skicka din ansökan senast den 13 juni till: vretaklosters.forsamling@svenskakyrkan.se
eller Vreta klosters församling, Box 64, 585 07 Ljungsbro

Vi har uppdaterat församlingsinstruktionen. Du hittar den här:

Kalender

Här finns en kalender över det som händer i Vreta klosters församling och är öppet för alla.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.

Vreta klosters kyrka

Vreta klosters kyrka är en medeltidskyrka där gudstjänst firas varje söndag och kvällsmässa varje torsdag. Vreta klosters kyrka passar bra för dop, vigsel och begravning.

Swisha kollekten

Ordet kollekt kommer av latinets ”insamling” och har förekommit i kyrkan i flera hundra år. Nu kan du swisha ditt bidrag till Svenska kyrkans kollekt.

Församlingstidningen Kyrkbacken

Fyra nummer per år delas ut till alla hushåll i Vreta kloster-området.