Lunchkonserter våren 2024

Lördagar klockan 12 från och med 3 februari, till och med 27 april.

Välkommen på lunchkonsert!

Konserterna är i Mariakyrkan, förutom den 16 mars då konserten är i Klosterkyrkan.

Lördagar klockan 12. Fri entré, ingen föranmälan.

3 februari: ROSOR.

Tania Naranjo, sång och piano, framför sin egen musik till dikter av Boye, Södergran, Mistral och Frida Kahlo. Medverkar gör även Johnny Åman, kontrabas.

10 februari: KÄRLEKENS VÄG.

Församlingens musiker bjuder på sköna, blandade toner.

17 februari: I SPÅREN AV JOHN ENNINGER.

Trion ”På skånska”, det vill säga Rasmus Borg, piano, Magnus Vikberg, trummor och Oskar Schönning, kontrabas, spelar koraler och folklåtar.

24 februari: ORGELSYMFONI NR 2.

Elfrida Andrées Orgelsymfoni nr 2 arrangerat för orgel och sex bleckblås, samt ytterligare musikstycke av Andrée framförs av Maria Wallin, orgel och Øresund Entertainment Brass. Thomas Wallin, dirigent.

2 mars: GOSPELKONSERT.

Selah gospelkör är ett glatt gäng ungdomar som går gospellinjen på Glimåkra folkhögskola. Var beredd på skönt gospelgung!

9 mars: VIRIDISSIMA VIRGA.

”Viridissima Virga” är en meditativ konsert som utforskar de suggestiva, medeltida kyrkotonarterna, som de uttrycks genom Hildegard von Bingens sånger, samt stycken komponerade av Elizabeth Gaver. Med Agnethe Christensen, sång, gusli, kantele och klockor, samt Elizabeth Gaver, medeltida fiddla, rebec och sång.

16 mars: BLANDADE SKÖNA TONER.
OBS! Denna konsert är i Klosterkyrkan!

Elever från Kulturskolan i Ystad framför varierande musik.

23 mars: O, MARIA, LILLA BLOMMA.

Mariasånger genom tiderna för piano och mezzosopran, framförs av Anna-Kajsa Holmberg, sång och Karolina Strand, piano.

6 april: FLAMENCO TUR & RETUR.

Med munspel och gitarr beger sig flamenco-duon Chicos Fritos på en musikalisk resa, tur & retur, till Karibien, Mexico och Sydamerika med flamencostilarna som kallas just ”tur & retur” – ida y vuelta – guajiras, vidalita och colombianas. Med rootsig flamenco i bagaget blandas tongångarna med musiken från andra sidan Atlanten med ett rejält stopp i Buenos Aires och den argentinska tangon.

13 april: BRUSANDE ORGEL.

Lisa Hesselbom spelar fantasifulla stycken från den sena romantiken samt musik av Bach. Hesselbom är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Till vardags arbetar hon som organist i Ystad-Sövestads församling, men frilansar också som orgelsolist och ackompanjatör.

20 april: MUSIKAL: NOA FÅR ETT UPPDRAG.

Barnkören Hör & Häpna och musiker framför musikalen ”Noa får ett uppdrag”. Manus Susanne Holmgren, text och musik Viveka Ullerdal.

27 april: LIVING HUMAN – DREAMING HUMAN.

Den tysk-svenska duon Ekaij bjuder på gränslös musik, skapad med nyfikenhet och glädje, inspirerad av drömmar och drömmande, med människan i fokus. Duon består av Eva Wiederstein, sång och Julius Holmström, gitarr.