Visselblåsarfunktion för Ystad-Sövestads församling

Kanal för rapportering av missförhållanden till visselblåsarfunktionen för Ystad-Sövestads församling.

Ystad-Sövestads församling strävar efter att upprätthålla en god verksamhetskultur, motverka korruption och andra oegentligheter.

Så kallade visselblåsare spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens.

Via rapporteringskanalen (se länk nedan) kan visselblåsare rapportera om missförhållanden och oegentligheter inom Ystad-Sövestads församling, utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser.

Visselblåsningen ska avse missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att de kommer fram.

Rapporteringskanalen ska inte användas för generella missnöjesyttringar. Sådana ärenden ska kommuniceras till närmaste chef eller HR-funktionen.

Läs om visselblåsarlagen på riksdagens webbplats genom att trycka här.

Länk till rapporteringskanal

Gå direkt till rapporteringskanalen genom att trycka på knappen "Rapportera missförhållanden". Du kan också ange följande adress i webbläsaren: https://whistleblow.vismadraftit.se/ystad-sovestads-forsamling

Rapportera missförhållanden

Om visselblåsarfunktionen

Visselblåsningen ska avse missförhållanden som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram. Informationen ska alltså angå allmänheten och inte den rapporterande personens egna arbets- eller anställningsförhållanden.

Förhållanden som rör en enskild person kan i vissa fall vara av allmänt intresse om det exempelvis rör sig om upprepade eller systematiska överträdelser som kan anses oacceptabla utifrån ett bredare samhällsperspektiv.

Överträdelser av interna regelverk såsom uppförandekoder kan i vissa fall vara av allmänt intresse.

Den rapporterande personen behöver inte ha faktiska bevis, utan det räcker med rimliga farhågor eller misstankar.

Rapporteringskanalen ska inte användas för generella missnöjesyttringar.

Sådana ärenden ska kommuniceras till närmaste chef eller HR-funktionen.

De personer som skyddas genom visselblåsarlagen är personer med ett till verksamheten så kallat arbetsrelaterat sammanhang, exempelvis anställda, förtroendevalda, volontärer, arbetssökande, praktikanter, personer som avslutat sin anställning, konsulter, entreprenörer och annan inhyrd personal.

Skyddet innebär förbud för Ystad-Sövestads församling att försöka hindra rapportering och att på grund av rapportering vidta repressalier.

Om den rapporterande personen gör sig skyldig till brott genom inhämtandet av information är personen inte skyddad.

Brott som typiskt sett kan begås vid inhämtande är stöld, olaga intrång, dataintrång, spioneri eller obehörig befattning med hemlig uppgift.

Ystad-Sövestads församling har tecknat avtal med Visma Draftit om ett rapporteringssystem.

Rapporteringssystemet är en opartisk visselblåsartjänst som är fristående från Ystad-Sövestads församling.

Tjänsten nås via församlingens externa webbplats och via församlingens intranät.

Den rapporterande personen kan välja att rapportera anonymt eller att framträda med sina personuppgifter.

För att säkerställa den rapporterande personens anonymitet sparas inte IP-adresser eller annan metadata.

Varje anmälan får en kod. Denna kod får den som rapporterar tillgång till, för att följa anmälningsärendet.

1. En rapport lämnas in via https://whistleblow.vismadraftit.se/ystad-sovestads-forsamling

Rapportering kan även göras telefonledes, skriftligen eller personligen till:
    Personalkonsult Eva Olsson 070-363 39 82
    Kyrkogårdschef Rebecka Hansson 072–146 13 12
    Kyrkoherde Susanne Keyser 070-317 89 73
    Dessa hjälper anmälaren att använda den digitala funktionen.
  2. När anmälan gjorts tilldelas ett ärendenummer via detta kan ärendet följas.
  3. Visma Draftit tar emot ärendet och bekräftar mottagandet.
  4. En initial bedömning av ärendet görs. Antingen blir svaret att ärendet inte lyder under ”Visselblåsarlagen” eller så blir svaret att ärendet går vidare för utredning.
  5. Går ärendet vidare för utredning kommer anmälaren att få återkoppling inom sju dagar.
    Vilka åtgärder som har vidtagits och varför återkopplas inom tre månader.

Beslut om åtgärder kan vara exempelvis att ärendet ska:

• läggas ned, ex på grund av bristfällig bevisning eller annat
  • föranleda en fördjupad utredning
  • lämnas vidare för intern eller extern hantering (exempelvis HR-funktionen eller polisen).

Personer som rapporterar uppmanas att tänka på att inte lämna information som inte är relevant för ärendet. Detta innefattar bland annat medvetet falska påståenden och information som kan uppfattas som stötande.