Närbild på en ängel som hänger i julgranen.

Är du ensam i jul?

Är du en av många människor som är rädd för ensamheten i jul? För samtidigt som julen för många är fylld av glädje och värme, känner sig andra ensammare än någonsin.

Det finns många anledningar till ensamhet under julen. Kanske bor släkt och vänner långt bort, kanske har de närmast anhöriga dött eller så kan kontakten ha gått förlorad.

Oavsett hur just du känner inför julen så finns Svenska kyrkan för dig. Församlingarna runt om i landet genomför gudstjänster, konserter och verksamhet. Och om du inte kan eller vill komma till kyrkan finns det digitala evenemang du kan delta i istället.

Behöver du prata med någon kan du höra av dig till jourhavande präst eller till en diakon eller en präst i din församling.

Hitta din församling

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.