Nora El Hourch

Nyhet / Publicerad 21 mars 2024

– Priset gör nya projekt möjliga!

Svenska kyrkan delar varje år ut priset för bästa ungdomsfilm under filmfestivalen BUFF i Malmö. Priset går till en film som synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både barn ungdomar och vuxna. Filmen Sisterhood av den fransk-marockanska regissören Nora El Hourch fick i år priset på 100 000 kronor.

– Allt detta är helt otroligt! Jag har drömt om det här i över 10 år. Det känns nästan inte verkligt, som att jag bara spelar en roll som filmskapare och prisvinnare. Det är som jag lever två parallella liv, särskilt eftersom jag arbetar som servitris i mitt ”verkliga liv”. Det är lite svårt att greppa, men jag är otroligt glad för att ha vunnit priset säger Nora på telefon från södra Frankrike.

En film om strid och vänskap

I juryns motivering står det: ”Genom nyanserade och komplexa karaktärer belyser filmen unga kvinnors revolt mot mäns våldskapital. Filmen väcker frågor om klass, kön och etnicitet och problematiserar sociala medier som maktmedel.”

– Filmen handlar om vänskap, sett genom ögonen på tre tonåringstjejer. De tre tjejerna kommer från olika bakgrund, och jag ville berätta om hur man inte kan förvänta att alla ska kunna ta alla strider med samma intensitet. Om du kommer från en svårare bakgrund har du kanske andra strider du behöver prioritera än din kompis som har annan utgångspunkt. Men när vi inte dömer utan lär oss av varandra, kan vi bli en enhet och kämpa gemensamt tillsammans, berättar Nora.

Blickar framåt

Regissören har redan två nya filmprojekt på gång.

– Det ena är en skräckfilm och den andra är ett socialt drama som också handlar om kvinnor. Mer kan jag inte berätta i nuläget, säger hon hemlighetsfullt.

Nora är mycket tacksam över priset, och inte minst de möjligheterna som nu kommer med det.

– Jag blev så glad när jag hörde att jag vann det här priset och att det även var prispengar! Dessa kommer göra det möjligt för mig att ta lite ledigt från servitörjobbet och skriva på mina nya projekt. Så man kan verkligen säga att Svenska kyrkan kommer göra mina kommande projekt möjliga!