På gång i Uppsala

Aktuella nyheter från Svenska kyrkan Uppsala. Håll dig uppdaterad med kalendern, veckans program eller en prenumeration på nyhetsbrevet.

Kyrkomusiker 100%, Lötenkyrkan, Gamla Uppsala församling

Du vill utveckla körverksamheten i varierande åldrar och ser som din uppgift att uppmuntra, inspirera och möjliggöra ideella musiker. Lötenkyrkan är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS i Uppsala. Sista ansökningsdag är 6 januari 2025.

Stilla mässa i Sävja kyrka på Alla själars dag 3 november 18.00

Stilla mässa, Våga sjunga-kören, kyrkkaffe och invigning av uteplatsen utanför kyrkan.

Nomineringsmöten för distriktsråden i Funbo, Sävja och Danmark

Kom och hör mer om distriktsrådens arbete att främja verksamhet och gudstjänstliv vid våra kyrkor. Nominera gärna någon kandidat som du tänker skulle vara lämplig, varför inte dig själv?

Musikgudstjänst i Gamla Uppsala kyrka

Söndag den 3 november 2024 kl 17 är det musikgudstjänst i Gamla Uppsala kyrka. Bland annat spelas REQUIEM av Gabriel Fauré.

Projektkör inför första advent

Vill du vara med i en blandad kör för unga vuxna? Sjung med oss första helgen i advent: lördag 30/11 kl 16 i Helga Trefaldighets kyrka och söndag 1/12 kl 11 i Eriksbergskyrkan. Vi övar tisdagar i november.

Pastagudstjänst i Funbo församlingshem 27 november

En gudstjänst med hela familjen och bibelutdelning till 6-åringar. Efter gudstjänsten äter vi kvällsmat tillsammans.

Höstlovskul i Sävja kyrka för alla barn i förskoleklass till år 5

På höstlovet är alla barn i förskoleklass till årskurs 5 välkomna till två eftermiddagar med roliga aktiviteter. Vi bakar, pysslar, sjunger, ser på film och umgås.

Musik under valven - Faurés Requiem - Danmarks kyrka 10 nov

Musikgudstjänst med Danmark och Almunge kyrkokörer under ledning av Inger Knecht och Eva Karlsson. Medverkar gör även Karin Ingebäck-sopran, Anders Larsson-baryton och Lumenkvartetten.

Musik under valven i Danmarks kyrka nu på söndag 20 oktober

Musik under valven är våra musikgudstjänster med olika musiker och program varje gång. Välkommen att lyssna till Majken Stockhaus-sång, Maja Abrahamsson-gitarr och Marie Forsberg-piano/orgel på söndag!

Ledigt jobb: kyrkomusiker med fokus ungdom, Uppsala

I Danmark-Funbo församling, Uppsala, söker vi en kollega med musikalisk bredd - du som lika gärna spelar Gammal Fäbodpsalm på begravningen, som senaste Mellolåten på konfirmationen. Eller varför inte tvärtom?!

Ledigt jobb: diakon 100% Uppsala

Danmark-Funbo församling i Uppsala söker en diakon, då vår Rebecca nu ska byta stift efter 11 år hos oss. Inriktningen på tjänsten idag är huvudsakligen vuxna/äldre, med andakter, samtalsgrupper, enskilda samtal m m.

Vi vill höra din röst!

Tycker du om att sjunga? Välkommen att delta i en projektkör som träffas vid ett övningstillfälle samt ett framträdande i Årstakyrkan. Repetition redan 22 oktober.

Nyhetsbrev, program och mer läsning

Nyhetsbrev

Håll koll på allt som händer i Uppsala. Prenumerera på nyhetsbrevet, så får du utvalda tips och det färska veckoprogrammet med e-post varje vecka.

Veckoprogram

Programmet utkommer var 14:e dag, det senaste sträcker sig över perioden 11-25 oktober. Här hittar du också det föregående programmet.

Tidningen Hopp

Tidningen Hopp kommer fyra gånger om året och vill på olika sätt spegla frågor som engagerar och känns viktiga för oss som bor i Uppsala. Här kan du läsa tidningen direkt på webben eller ladda ner den. Hopp nr 3 delas ut i Uppsala torsdag–söndag 12–15 september 2024. Tema: Ensam är inte stark.