Detalj ur ett av Ira Löfmans foto där vi ser kala trädkronor mot en dovt blå och orolig himmel.
Foto: Ira Löfman

Ira Löfman finner stillheten i rörelsen

Nyhet

Ny utställning med Uppsalafotografens bilder i Uppsala domkyrka 7 september - 7 oktober. Vernissage lördag 7 september kl 11.30.

Fotografen Ira Löfman, Uppsalabo sedan snart 40 år, håller när sommaren övergår i höst en utställning i Uppsala domkyrka med en serie bilder som fått namnet Stilla i rörelse. Utställningen inleds med vernissage lördag 7 september kl 11.30 och visas sedan till och med måndag 7 oktober. Anders Bromander, musiker, ramar in invigningen med passande tongångar.

Ira Löfman har vid flera tillfällen visat sina verk i domkyrkan, senast 2022 med  utställningen Var hjärtat är. Så här skriver domkyrkans kulturansvariga präst Kristin Windolf om Iras aktuella utställning:

”Välkomna att ta del av Ira Löfmans utställning Stilla i rörelse i Uppsala domkyrka. I utställningen bjuder Löfmans fotografier in besökarna
till en djupare förståelse av stillhet och rörelse genom minnen och känslor. Bilderna visar på olika sätt att konsten kan utgöra en
förbindelse mellan våra inre och yttre världar och vi kan ana ett landskap bortom. I vissa av bilderna finns både stillhet och skärpa
en bit in i sceneriet. Kanske är det i dessa foton som innebörden
av utställningens titel blir som tydligast.”