Jesus blickar mot betraktaren från en klassisk ikonmålning.

Katedralakademin om den historiske Jesus

Nyhet Ändrad

Ulf Jonsson, professor i religionsfilosofi, föreläser i Katedralkaféet måndag 30 september kl 19.00.

Vad kan vi veta om den historiske Jesus?

Katedralkaféet 30 september 19.00
Fri entré. Enkel kvällsmat till självkostnadspris.

Jesus från Nasaret är en av de mest uppmärksammade och omdiskuterade personerna i världshistorien. Men vad vet vi faktiskt om honom? I vår tid genomgår forskningen om den historiske Jesus — den konkreta människan Jesus från Nasaret av kött och blod — ett anmärkningsvärt paradigmskifte, utifrån nya insikter från angränsande forskningsfält. Ulf Jonsson, professor i religionsfilosofi vid Newmaninstitutet, jesuitpater och chefredaktör för tidskriften Signum, ger med utgångspunkt i sin nya bok Jesus från Nasaret en överblick över forskningsresultaten från internationellt ledande forskare inom området.

Den som vill är välkommen att inleda kvällen med ekumenisk vesper i domkyrkan kl 17.30. Från 18.15 finns möjlighet att köpa enkel kvällsmat till självkostnadspris i kaféet. Om du vill äta, anmäl dig på: www.kristeniakademin.se/boka

Från och med hösten 2024 ingår Katedralakademin i satsningen Existentiellt forum, ett samarbete mellan Uppsala domkyrka, Kristen i akademin och Newmaninstitutet med utgångspunkt i teologi, filosofi och vetenskap. Föreläsningar och samtal hålls på ett flertal platser och du kan här ladda ner hela programmet.