Uppsala domkyrkas åtta medarbetare i musikarbetslaget står på västra läktaren och blickar in i kameran.
Foto: Henrik Viberg

Organister och körledare

Musiklivet i Uppsala domkyrka leds av ett erfaret arbetslag. Läs mer om dem och om vilka de är.

Ulric Andersson
Ulric Andersson Foto: Magnus Aronson

Ulric Andersson, domkyrkoorganist

Ulric Andersson är utbildad kyrkomusiker, körpedagog, sångpedagog samt operasångare. Som domkyrkoorganist i Uppsala domkyrka sedan 2013 leder han även Uppsala katedralsångare.

Internationell karriär som hjältetenor

Han har haft en internationell karriär som operasångare och sjungit de flesta stora operarollerna som hjältetenor med partier såsom Lohengrin, Siegmund, Hoffmann m.fl. på repertoaren.

Både tenorsolist och dirigent

Ulric har också varit tenorsolist i de flesta större oratorierna. Han har även dirigerat flertalet av de sakrala verken för kör och orkester, såsom Bachs juloratorium, Johannespassionen, Matteuspassionen, h-moll­mässan, Verdis Requiem, Cherubinis Requiem, Mozarts Requiem, Hän­dels Messias m.m. Likaså har han givit orgelkonserter både inom och utanför landets gränser.

Utöver sin karriär som operasångare har han under flera år även undervisat i sång på Musikhögskolan i Malmö samt varit ut­bildningsledare för kyrkomusikerutbildningen på dåvarande Ersta Sköndal högskola. Han har uppdrag på både stifts- och nationell nivå inom Svenska kyrkan.

Robert Bennesh fotograferad i en solig domkyrka.
Robert Bennesh. Foto: Henrik Viberg

Robert Bennesh

Robert Bennesh är från hösten 2024 organist och körledare för Collegium Cantorum och Schola Cantorum i Uppsala domkyrka.

Från domkyrka till domkyrka

Robert Bennesh avlade organistexamen vid Musikhögskolan i Malmö 2009 och studerade därefter vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. 2015 mottog han solistdiplom i orgel efter tre års studier för professor Thomas Murray vid Yale University i USA. Efter att ha tjänstgjort som musiker i Skanör-Falsterbo församling och S:t Andreas kyrka i Malmö blev han hösten 2016 domkyrkoorganist i Lunds domkyrka där han hade det övergripande ansvaret för domkyrkoförsamlingens musikverksamhet och särskilt engagerade sig i utvecklingsarbetet av gosskörsverksamheten.

Sedan 2020 sitter Robert Bennesh om ordförande för Svenska kyrkans musikkommitté.

Johan Hammarström i Uppsala domkyrka.
Johan Hammarström Foto: Henrik Viberg

Johan Hammarström

Johan Hammarström är från hösten 2024 organist och dirigent i Uppsala domkyrka, där han leder Uppsala Domkyrkokör.

Utveckling och undervisning

Johan Hammarström är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter utbildningen verkade han i 18 år som organist, varav de sista 8 år som domkyrkoorganist, i Västerås domkyrka där han var med om att utveckla musikverksamheten, bland annat genom ett program för att beställa ny musik till kyrkan, av tonsättare som bland andra Sven-David Sandström, Judith Bingham och Carl Unander-Scharin.

2021-2024 arbetade Johan som organist i Storkyrkan i Stockholms domkyrkoförsamling. Han är också knuten till Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola och undervisar där i orgel.

Foto: Eva-Marie Hopstadius

Eva-Marie Hopstadius

Eva-Marie Hopstadius är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Från 1 augusti 2022 är hon anställd som organist i Uppsala domkyrka där både körledning, orgelundervisning och orgelspel vid gudstjänster och förrättningar ingår i arbetsuppgifterna.

Tidigare organist i Västerås domkyrka

Hon kommer närmast från organisttjänst i Västerås domkyrka, där hon arbetat de senaste 15 åren.

Foto: Mårten Löfgren

Margareta Raab

Margareta Raab är organist i Uppsala domkyrka samt konstnärlig ledare för Uppsala domkyrkas flickkör och Uppsala domkyrkas gosskör. Hon är utbildad vid Geijerskolan i Ransäter och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. I 15 år arbetade hon som kyrkomusiker och körledare i Oscarskyrkan i Stockholm.

Regelbundna körturnéer

Margareta har medverkat vid ett stort antal TV-, radio-, och CD-inspelningar samt genomfört körturnéer i Sverige och utomlands. Hon anlitas frekvent som gästdirigent och föreläsare i barn- och ungdomskörmetodik.

Uppmärksammad för sina insatser som körledare

2011 tilldelades Margareta Raab Uppsala kommuns kulturstipendium. Hösten 2013 var hon konstnärlig ledare för Young Cathedral Voices, en internationell körfest i Uppsala domkyrka med över 400 gästande korister från olika delar av Europa. Margareta Raab mottog utmärkelsen Årets barn- och ungdomskörsledare 2018.

Några ord från Margareta om musikens betydelse

”Jag brinner för barns sång och för deras rätt att bli tagna på allvar och sjunga på hög nivå. Sedan många år är jag engagerad i Svenska kyrkans gosskörsförening, under åren 2015-2022 som ordförande. Förutom Bach älskar jag nästan all musik som är engelsk, särskilt Byrd, Stanford och Britten.”

I Uppsala domkyrkas musikarbetslag ingår även Albin Cato, assistent för domkyrkans flick- och gosskörer, Antonietta Cannizzaro, assistent för domkyrkomusiken, samt Linnéa Sjöberg som under 2024-2025 vikarierar för Eva-Marie Hopstadius med fokus på Lilla flick- och Lilla gosskören.

Mer om musiken i Uppsala domkyrka

Musik

Musiken har en alldeles speciell plats i domkyrkan. Här kan du vara med om starka musikaliska upplevelser under de höga valven, både som konsertbesökare och körmedlem.