Foto: Ulrika Robsarve /Ikon

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här kan ni läsa mer om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka.

Kontakta församlingsexpeditionen

Välkommen att kontakta oss om du vill boka dop, bröllop eller begravning, hyra lokaler eller om du har andra frågor som rör församlingen. (Frågor om kyrkogårdar och gravar hänvisas till Kyrkogårdsförvaltningen)
Telefon församlingsexpedition: 0300-56 98 00
Expeditionstider: måndag-torsdag 10:00-11:30 och 13:00-15:00
Epost: kungsbacka-hanhals.forsamling@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Församlingshemmet Skansen, Storgatan 2, Kungsbacka
Postadress: Box 10218, 43423 Kungsbacka

Bra att tänka på när du ska boka bröllop:

Ha bådas personnummer redo.
Var ute i god tid.
Önskar ni låna lokal till bröllopsmottagning?
Har ni ordnat hindersprövning?
Brudkrona finns att låna om så önskas. Meddela vid bokningen om ni vill låna det.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Kontakta din församling för att boka vigsel.

Val av kyrka

Vad roligt att ni vill gifta er i en av församlingens kyrkor. Om ni vill gifta er på en annan plats än i en kyrka, till exempel vid havet, kan ni tala med prästen om det.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Innan bröllopet har ni ett vigselsamtal med prästen

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er. Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

Sätt er personliga prägel på vigseln

Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter. Läs och lyssna gärna på några olika alternativ på sidan vigselgudstjänst>>

Prata om vigseln med barn

Filmen "Vigsel i kyrkan" (cirka 1 minut) berättar hur det går till att gifta sig i kyrkan. Den passar bra att titta på tillsammans med nyfikna barn.

Kyrkor och kapell:

Kungsbacka kyrka

Kungsbacka kyrka är en levande kyrka såväl vardag som helg. Mitt på Kungsbacka torg öppnar den portarna mot staden.

Hanhals kyrka

Välkommen till Hanhals kyrka, som är en pärla i Göteborgs stift. Kyrkan ligger fem kilometer söder om Kungsbacka stad och har en spännande historia. En av Hallands vackraste kyrkor. De äldsta delarna härrör från 1200-talet.

S:ta Gertruds kyrka

S:ta Gertruds kyrka i Kungsbacka vill vara en kyrka där olika människor möts. Närheten mellan kyrkorum, församlingssal och barnrum underlättar detta. På så vis har kyrkan för många blivit platsen där Gud kommer oss till mötes under veckans alla dagar och livets olika skeden.

Skogskapellet

Kungsbacka skogskapell

Skogskapellet, där de allra flesta begravningsceremonier äger rum, uppfördes på 1960-talet och är beläget på Skogskyrkogården.

Församlingshem som går att hyra till bröllopsmottagning:

Församlingshemmet Skansen

Församlingshemmet Skansen ligger ett par hundra meter västerut från Kungsbacka torg. Här hushåller barnverksamheter och vuxensamlingar av olika slag samt församlingens expedition med arbetsrum för flertalet anställda.

Hanhals församlingshem

Församlingshemmet ligger i anslutning till Hanhals kyrka.

S:ta Gertruds kyrka