Foto: Doaa Albaz/ANADOLU/TT
Katastrofinsatser

Kriget i Gaza

Flera barn i Gaza har dött av undernäring och bristen på grundläggande förnödenheter är akut. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Din gåva behövs!

Barnen i Gaza riskerar dö i svält

Antalet barn som har dödats i Gaza saknar motstycke i någon modern konflikt. Kriget har orsakat ett enormt lidande för civilbefolkningen. Efter flera månader av krig vittnar Act Svenska kyrkans palestinska och israeliska partnerorganisationer om en mycket svår humanitär situation i Gaza. Biståndsorganisationer har svårt att nå fram med förnödenheter framför allt till norra delarna av Gaza på grund av brist på tillträde och svåra strider.

Världshälsoorganisationen WHO har slagit fast att barn dött av svält i norra Gaza, där uppskattningsvis 300 000 palestinier lever med begränsad tillgång till vatten och mat.

Vart tionde barn under fem år bedöms lida av akut undernäring, liksom förstås många vuxna som alla tvingats på flykt undan bomber och strider.

Det råder sedan flera  månader tillbaka omfattande brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i hela Gaza och desperationen ökar hos människorna på flykt.

Act Svenska kyrkans partner kämpar för att lyckas distribuera det mest nödvändiga till människor i Gaza, trots att pågående intensiva strider gör att insatserna innebär fara för eget liv. Så snart israeliska myndigheter tillåter finns en beredskap att bistå i större omfattning med bland annat rent vatten, mat och mediciner. Med fara för eget liv har våra partner lyckats distribuera det allra mest nödvändiga till människor på flykt i Gaza. Matpaket och mjölk har exempelvis delats ut, liksom vatten och dadlar.

En av Act Svenska kyrkans partner på plats har kunnat fortsätta att bedriva primärvård i en av ytterst få hälsokliniker i Gaza som inte förstörts av kriget och erbjuder bland annat psykosocialt stöd till människor som drabbats av kriget. Medicin har också delats ut liksom matpaket, vatten och ekonomiska bidrag till familjer.

Bakgrund om den humanitära katastrofen i Gaza

Den 7 oktober 2023 genomförde Hamas en attack i Israel där 1 200 människor dödades och över 200 togs som gisslan. Som en reaktion på händelsen inledde Israels regering en militär attack mot Gaza. Kriget i Gaza har drabbat mer än 2,2 miljoner människor, hela Gazaremsans befolkning. Fler än 30 000 människor har dödats, varav en majoritet är äldre, kvinnor och barn.

Nära 67 000 människor har skadats svårt och 85 procent av befolkningen är på flykt undan kriget. Men det finns ingen säker plats att fly till på den drygt fyra mil långa landremsan som är Gaza.

Din gåva används bland annat till att

• leverera mat, vatten, mediciner, filtar och hygienprodukter genom våra partnerorganisationer.
  • täcka sjukvårdsavgifter, skapa skyddsanläggningar och reparera förstörda hem.
  • erbjuda psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina.

På grund av det begränsade tillträdet till Gaza är det svårt för stunden att få in större mängder stöd till främst norra Gaza.

Stöd Act Svenska kyrkans arbete genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Våra katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.

Nyheter och uttalanden om Israel och Palestina

Bombningar och utebliven cancervård

Publicerad:

Lokaler som bombas, cancerpatienter som blir utan vård. Undernärda barn som inte kan nås av nödhjälpen. Familjer och släktingar som dör i bombanfall. Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om en akut humanitär situation i främst Gaza och svåra förutsättningar för anställda.

Hot om massvält kräver eldupphör

Publicerad:

Barn dör av svält i norra Gaza och Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar nu om att massvält hotar samtidigt som det är svårt att nå fram med nödhjälp till de allra mest utsatta.

Livsviktigt stöd till människor i Gaza

Publicerad:

Det råder omfattade brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i Gaza och Act Svenska kyrkans partner kämpar för att nå fram med humanitära insatser. Det berättar programsamordnare Malin Andrén, som nyligen besökte Israel och Palestina.

ACT-alliansens uttalande om kriget i Gaza och kränkningar av de humanitära principerna om skydd av civila under väpnade konflikter

ACT-alliansen uttrycker djup oro över den pågående situationen i Palestina och Israel, som har långtgående konsekvenser för hela regionen och, faktiskt, världen. Läs hela ACT-alliansens uttalandet på engelska här.