Foto: Doaa Albaz/ANADOLU/TT
Katastrofinsatser

Kriget i Gaza

Flyktingläger som träffas av bomber, brist på sjukvård, mat och rent vatten. Situationen i Gaza är katastrofal för människor på flykt. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Behoven av grundläggande förnödenheter är akut. Din gåva behövs!

Barnen i Gaza riskerar dö i svält

Antalet barn som har dödats i Gaza saknar motstycke i någon modern konflikt. Kriget har orsakat ett enormt lidande för civilbefolkningen i Palestina. Efter flera månader av krig vittnar Act Svenska kyrkans palestinska och israeliska partnerorganisationer om en mycket svår humanitär situation i Gaza. Biståndsorganisationer har svårt att nå fram med förnödenheter till flera delar av Gaza på grund av brist på tillträde och svåra strider.

Världshälsoorganisationen WHO slog tidigare i vår fast att barn dött av svält i norra Gaza, där uppskattningsvis 300 000 palestinier då levde med begränsad tillgång till vatten och mat. Vart tionde barn under fem år bedöms lida av akut undernäring, liksom förstås många vuxna som alla tvingats på flykt undan bomber och strider.

Det råder sedan flera  månader tillbaka omfattande brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i hela Gaza och desperationen ökar hos människorna på flykt i Palestina. Närmare en miljon flydde i slutet av maj staden Rafah på uppmaning av Israel. Men det finns inga säkra platser att fly till, enligt hjälporganisationer på plats.

Dödliga bombattacker mot flyktingars tältläger i Rafah har också upprört omvärlden. Dagligen slås familjers liv i spillror.

Act Svenska kyrkans partner kämpar för att kunna distribuera det mest nödvändiga till människor i Gaza, trots pågående intensiva strider. Så snart israeliska myndigheter tillåter finns en beredskap att bistå i större omfattning med bland annat rent vatten, mat och mediciner. Med fara för eget liv har våra partner lyckats nå fram med det allra mest nödvändiga till människor på flykt i Gaza. Matpaket och mjölk har exempelvis delats ut, liksom vatten och dadlar.

En av Act Svenska kyrkans partner på plats har kunnat fortsätta att bedriva primärvård i en av ytterst få hälsokliniker i Gaza som inte förstörts av kriget och erbjuder bland annat psykosocialt stöd till människor som drabbats av kriget. Medicin har också delats ut liksom mat, vatten och ekonomiska bidrag till familjer.

Bakgrund om den humanitära katastrofen

Den 7 oktober 2023 genomförde Hamas en attack i Israel där 1 200 människor dödades och över 200 togs som gisslan. Som en reaktion på händelsen inledde Israels regering en militär attack mot Gaza. Kriget har drabbat mer än 2,2 miljoner människor, hela Gazaremsans befolkning. Fler än 35 000 människor har dödats, varav många äldre, kvinnor och barn.

Mångdubbelt fler människor har skadats svårt och majoriteten av befolkningen är på flykt undan kriget. Men det finns ingen säker plats att fly till på den drygt fyra mil långa landremsan som är Gaza.

Så ger vi stöd i Israel och Palestina

• leverera mat, vatten, mediciner, filtar och hygienprodukter genom våra partnerorganisationer.
  • täcka sjukvårdsavgifter, skapa skyddsanläggningar och reparera förstörda hem.
  • erbjuda psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina.

På grund av det begränsade tillträdet till Gaza är det svårt för stunden att få in större mängder stöd till delar av Gaza.

Stöd Act Svenska kyrkans arbete genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Våra katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.

Nyheter och uttalanden om Israel och Palestina

Allt annat än en omedelbar vapenvila är ett nederlag för mänskligheten - Uttalande av Erik Lysén gällande situationen i Gaza

Publicerad:

Världens regeringar, inklusive den svenska, har hört nödropen och har vädjat om att den internationella humanitära rätten ska respekteras. Ändå har i praktiken ingenting hänt som kunnat stoppa kriget och dödandet av civila, där merparten är kvinnor och barn.

Partner i Rafah tvingas fly

Publicerad:

Bristen på läkemedel och basal medicinsk utrustning är stor. Den humanitära situationen i tätbefolkade Rafah är katastrofal och Act Svenska kyrkans partner på plats har nu själva tvingats fly staden med sina familjer. Istället har provisoriska kliniker satts upp på annat håll i Gaza för att där kunna hjälpa skadade och sjuka

Bombningar och utebliven cancervård

Publicerad:

Lokaler som bombas, cancerpatienter som blir utan vård. Undernärda barn som inte kan nås av nödhjälpen. Familjer och släktingar som dör i bombanfall. Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om en akut humanitär situation i främst Gaza och svåra förutsättningar för anställda.

ACT-alliansens uttalande om kriget i Gaza och kränkningar av de humanitära principerna om skydd av civila under väpnade konflikter

ACT-alliansen uttrycker djup oro över den pågående situationen i Palestina och Israel, som har långtgående konsekvenser för hela regionen och, faktiskt, världen. Läs hela ACT-alliansens uttalandet på engelska här.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Ge en gåva för världen

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare i dag