Sönderbombade byggnader och räddningspersonal.

Konflikten i Libanon

De eskalerade striderna mellan Hizbollah och Israel i Libanon leder till enormt lidande för civilbefolkningen. Act Svenska kyrkan anpassar sina insatser för att drabbade ska få tillgång till bland annat mat, hygienkit och psykosocialt stöd.

Ge en gåva till våra katastrofinsatser

I juni 2024, då konflikten mellan Israel och Hamas började sprida sig till södra Libanon, bidrog Act Svenska kyrkan med 2,5 miljoner kronor till humanitära insatser genom ACT-alliansen. Insatserna har bland annat utgjorts av kontantstöd till människor vars försörjningsmöjligheter slagits ut.

Under hösten 2024 har konflikten mellan Israel och Hizbollah eskalerat. Israel inledde omfattande flyganfall och därefter en markinvasion. Flera olika delar av Libanon har drabbats, och många civila har tvingats fly både inom landet och i viss uträckning över gränsen till Syrien, ett land som också befinner sig i aktiv konflikt och som har begränsade möjligheter att ta emot de som flyr. Våra partnerorganisationers personal i Libanon har själva tvingats söka skydd samtidigt som de ställt om och anpassat insatserna för att kunna möta alla nya akuta behov som uppstått bland civilbefolkningen.

På grund av den allt våldsammare utvecklingen under hösten har Act Svenska kyrkan beslutat att öka sitt humanitära stöd i Libanon, till totalt 5,5 miljoner kronor.

Insatserna innebär bland annat:

• Utdelning av matpaket och andra förnödenheter
  • Utdelning av hygienkit, kläder och madrasser
  • Bränsle till mottagningsanläggningar för internflyktingar
  • Psykosocialt stöd

Med din gåva bidrar du till stöd för våra medmänniskor på flykt från konflikten i Libanon, samt till andra katastrofer som uppstår. Act Svenska kyrkans insatser pågår på flera platser i världen och din gåva används där den behövs mest. Swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Genom vår partner på plats bistår Act Svenska kyrkan med förnödenheter.

Foto: MECC

Nyheter om konflikten i Libanon

1. Ökat stöd till människor som drabbas av konflikt

Publicerad 22 oktober 2024

Väpnade konflikter skakar många platser i världen, och rekordmånga människor befinner sig på flykt. Under hösten ökar Act Svenska kyrkan sitt humanitära stöd i exempelvis Libanon och Sudan för att möta behoven.

2. Humanitära insatser för civilbefolkningen i Libanon

Publicerad 10 oktober 2024

Act Svenska kyrkan utökar stödet till de människor som flyr våld och förstörelse i Libanon.

3. Civilbefolkningen i Libanon hårt drabbad av den eskalerade konflikten

Publicerad 1 oktober 2024

Israel har inlett en markinvasion i ett försök att slå ut Hizbollah. För civila som flyr undan luftangrepp och markstrider är behoven av mat, vatten, tak över huvudet och varma kläder enormt.

Mer om vårt arbete

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Kriget i Gaza

Flyktingläger som träffas av bomber, brist på sjukvård, mat och rent vatten. Situationen i Gaza är katastrofal för människor på flykt. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Behoven av grundläggande förnödenheter är akut. Din gåva behövs!

Bli månadsgivare och få vår jubileumsbok

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare idag