Foto: Saw Ah Khee Chel/LWF Myanmar/Ikon
Katastrofinsatser

Myanmar

Myanmar är ett av världens mest konfliktdrabbade länder. Hundratusentals människor bor i flyktingläger och folkgruppen rohingyer utsätts för systematisk och omfattande diskriminering. Act Svenska kyrkan arbetar för att barn på flykt ska få trygghet och skolgång.

Act Svenska kyrkan samarbetar i Myanmar med regionala och lokala partner på plats i landets mest utsatta områden. Tillsammans ser vi till att barn som lever i internflyktingläger får tillgång till utbildning och en trygg miljö. Att möjliggöra skolgång även för flickor och barn med speciella behov såsom funktionshinder är ett specifikt fokus i arbetet.

Tack vare just samarbetet med lokala partner kan Act Svenska kyrkan också snabbt vara på plats med nödhjälp när naturkatastrofer inträffar, som när Myanmar, våren 2023, drabbades av cyklonen Mocha. Våra akuta insatser handlar framför allt om att upprätta skyddsboenden, mat, rent vatten, filtar, mediciner, hygienartiklar och psykosocialt stöd. För att också kunna åstadkomma en långsiktig, förebyggande förändring är flickors rättigheter av största vikt för Act Svenska kyrkan. Att förändra normer genom att till exempel anställa kvinnliga lärare är en del i att skapa förebilder och motverka att flickor tas ur skolan vid puberteten. Att skapa förståelse för att en flicka kan bidra i samhället på fler sätt än att bli mamma är viktigt för utveckling.

Din gåva används bland annat till:

• Akut skydd, mat, rent vatten och hygienartiklar
  • Skola och förskola till barn på flykt
  • Utbildning av förskolelärare
  • Fortbildning för lärare
  • Skolböcker
  • Renoverings- och reparationsarbete av de enkla utbildningslokalerna

Stöd Act Svenska kyrkans arbete genom att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet. Våra katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Din gåva används där den behövs mest.

Läraren U Aung Kyaw Oo står framför skola i ett av Myanmars flyktingläger. Foto: Saw Ah Khee Chel/LWF Myanmar/Ikon

Militärkupp och brott mot mänskliga rättigheter

Myanmar (tidigare Burma) ligger i Sydostasien och militärens våld har präglat landet under flera år. Närmare 20 miljoner människor uppskattas vara i behov av humanitärt stöd.

Den militärkupp som ägde rum 2021 utraderade omkring ett decennium av demokratisk utveckling, ökad respekt för mänskliga rättigheter, reformer för företagande och utländska investeringar. Militären tog istället över all makt och undantagstillstånd infördes i hela landet. Därefter har omfattande, grova och systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter begåtts. Godtyckliga frihetsberövanden, sexuellt och könsrelaterat våld, tortyr och summariska avrättningar förekommer i stor skala.

Upprepade rapporter vittnar även om attacker mot civila och att militären bränner ner hela byar för att omöjliggöra återvändande för människor som flytt. Dessutom begränsas nu humanitärt tillträde vilket hindrar hjälporganisationer att nå fram med livräddande insatser, sjukvård och utbildning.

Människor som tillhör den muslimska folkgruppen rohingyer utsätts sedan årtionden för systematiska kränkningar och diskriminering i Myanmar, de förvägras medborgarskap och har mycket begränsade möjligheter att utbilda sig, försörja sig och får inte röra sig fritt i landet.

Mer om vårt arbete

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

En man med ett barn i famnen tittar in i kameran, bredvid honom står ett lite äldre barn.

Ökad jämställdhet och försörjning i Myanmar

På den burmesiska landsbygden lever många människor traditionellt på det de själva kan odla. Fattigdomen är stor och tillgången till sjukvård och högre utbildning är väldigt begränsad.

Ge en gåva för världen

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare i dag