Katastrofinsatser

Kriget i Ukraina

Miljontals människor har tvingats lämna sina hem på flykt undan kriget, och än fler har påverkats av dess konsekvenser. Situationen för Ukrainas befolkning är fortsatt mycket svår och behoven enorma. Du kan vara med och göra skillnad!

Rysslands invasion av Ukraina kan leda till Europas största flyktingkris under detta århundrade. Den utdragna  konflikten förväntas fördjupa och utöka de humanitära behoven för miljontals ukrainare och förvärra det mänskliga lidandet.

Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala partner över hela Ukraina för att nå de mest sårbara grupperna och stödjer insatser så som mat, mediciner, hygienkit och skyddsboenden. Även återuppbyggnad av sönderbombade skolor och bostadshus, samt renovering av skyddsrum för att göra dem mer barnvänliga är ett arbete vi stödjer.

Kriget slår i hårt mot de mest utsatta i Ukraina

Särskilt utsatta grupper är äldre och personer med funktionsvariationer, människor som inte alltid kan fly och därför tvingas stanna kvar i drabbade områden. Förutom att dessa människor riskerar att förlora sina liv, finns stora svårigheter att tillgodose dagliga behov och säkerställa tillgången till humanitär hjälp.

På grund av restriktioner för män att lämna Ukraina separeras familjer och majoriteten av internflyktingar och flyktingar är kvinnor och barn. Kvinnor och flickor löper större risk att utsättas för könsrelaterat våld, inklusive konfliktrelaterat sexuellt våld.

Människor som inte kunnat lämna Ukraina, inklusive de som inte är direkt berörda av väpnade striderna, påverkas av krigets konsekvenser. Vatten, värme, elförsörjning, transport- och telekommunikationer är alla hårt drabbade samhällsfunktioner. De lokala myndigheternas kapacitet att tillhandahålla sociala trygghetstjänster är överansträngd. Ditt stöd behövs!

Din gåva används bland annat till:

• Hjälp till samtliga partner att förbereda inför vintern. Stort behov av generatorer, varma kläder och filtar.

• Renovering av skyddsrum för att de ska vara mer barnvänliga och möjliggöra för barn att leka och känna sig trygga även under raketattacker.

• Tillgång till internet för att barn från fronten ska kunna fullfölja sin skolgång digitalt.

• Boende och stöd till HBTQI+personer och deras barn.

• Boende och skyddsrum för hemlösa.
  • Psykosocialt stöd till individer och grupper, både unga och vuxna.

• Skyddat boende för ensamstående mödrar med barn.

• Språkundervisning och integrationsaktiviteter för ensamma och äldre som fördrivits på grund av kriget.

Stöd till hundratals projekt i Ukraina

Act Svenska kyrkan stödjer insatser så som mat, mediciner, hygienkit och skyddsboenden samt ger psykosocialt och ekonomiskt stöd.

Vi måste fortsätta kämpa även om det kostar oss allt. Vi måste ta oss igenom det här och bygga upp oss igen.

Anna Horkun, ansvarig Safe Space, Lviv.

Act Svenska kyrkan stödjer även hundratals småskaliga projekt som syftar till att organisera självhjälp för den drabbade befolkningen. Genom anslag till lokala grupper stödjer Act Svenska kyrkan lokalsamhällets egen förmåga att hantera krisen. Människor utbildas i att organisera sig och koordinera sina insatser med varandra och med andra samhällsinitiativ.

Stöd till omkringliggande länder

Act Svenska kyrkans Ukrainarespons sträcker sig över flera länder utöver arbetet med människor på flykt inom Ukraina. Vi arbetar tillsammans med lokala kyrkor och organisationer i Polen, Ungern, Rumänien och Moldavien. I Polen har Act Svenska kyrkan bidragit till att sex mottagningscenter öppnats och att personalen utbildats i psykosocialt stöd.

Nyheter om kriget i Ukraina

Två år av krig i Ukraina – ditt stöd gör skillnad

Publicerad:

Efter två år av krig är situationen för Ukrainas befolkning fortsatt mycket svår och behoven är enorma. Act Svenska kyrkans partner på plats fortsätter att stödja de drabbade med basala nödvändigheter samt psykosocialt stöd och aktiviteter för att skapa en meningsfull vardag för barn och vuxna på flykt.

Ukraina förbereder sig för ännu en vinter

Publicerad:

Kriget i Ukraina är inne på sitt andra år och nu pågår förberedelserna inför ännu en kall vinter. FN:s kontor för samordning av humanitära frågor (OCHA) uppskattar att 18 miljoner människor kommer att påverkas av kriget kommande tre månader. Av dem förväntas 12 miljoner behöva humanitärt bistånd och upp till 6,7 miljoner människor kan komma att fördrivas internt.

Fortsatt stöd till Ukraina

Publicerad:

Tack vare allmänhetens engagemang för Ukraina har flera nya beslut fattats om stöd från Radiohjälpen. Sammanlagt stöttar Radiohjälpen elva organisationers omfattande arbete för de drabbade i och runt Ukraina. I år beviljas Act Svenska kyrkan 5 miljoner kronor.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Bild på en datorskäm, mobil och Ipad som visar innehålla från Kunskapsplattformen

Kunskapsportalen Actum

Kunskapsportalen Actum är för dig som vill lära dig mer om Act Svenska kyrkan och våra fem fokusområden. Fördjupa din kunskap genom videos, intervjuer med changemakers och interaktiva quiz.

Ge en gåva för världen

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare i dag