Historiska bilder inuti texten 150
Församlingsengagemang

Uppmärksamma 150 år av internationellt engagemang

Var med och hylla handlingskraft och tron på människan under hela jubileumsåret 2024. Fokusera gärna på vårt gemensamma jubileum under sommarens kommunikation.

Den 3 november 1874 – för 150 år sedan – bildades Svenska kyrkans mission, SKM. Idén var att ”dela tro och liv och stå på de utsattas sida runt om i världen”. Ett uppdrag vi fortfarande förvaltar.

Sedan dess har vi kämpat för och tillsammans med människor i utsatthet över hela världen. Mitt i kriser, genom långsiktigt arbete för förändring – och i hundratals församlingshem. Inget hade varit möjligt utan ditt och våra församlingars engagemang. Var med och hylla handlingskraft och tron på människan under sommaren och hela jubileumsåret 2024!

Det är med stor glädje som vi fira 150 år av svenskkyrkligt engagemang i den världsvida kyrkan. Ett engagemang som har berikat både oss och våra samarbetskyrkor på ett genomgripande sätt.

Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan

Så kan jubileumsåret uppmärksammas

Vi hoppas att 2024 blir ett år fullt av intryck av hur det internationella engagemanget gjort och fortsätter göra avtryck i stift och församlingar runt om i Sverige. Låt gärna jubileumsåret synas på olika sätt – genom församlingskvällar, fördjupande samtal och hoppfulla sammankomster med internationell prägel. Vad minns ni? Vilka har varit era eldsjälar? Vad gör vi i dag – och hur borde engagemanget för internationell rättvisa se ut i framtiden?

Till hjälp finns färdigt material att ta avstamp i och möjligheten att boka föreläsningar. Missa inte heller årets Göra skillnad-dagar 12–13 oktober 2024 i Uppsala – en inspirerande mötesplats för dig som är engagerad i Act Svenska kyrkan och som i år kommer präglas särskilt av 150-årsjubileet.

Berätta vad som händer hos er!

Vad minns du av 150 år av internationellt engagemang i Svenska kyrkan? Och hur uppmärksammar ni jubileumsåret i din församling? Stort och smått – berätta gärna via formuläret nedan!

Vill du hellre skicka in en video med din berättelse så går det också bra. Mejla till givarservice@svenskakyrkan.se. Din berättelse kan komma att användas i vår kommunikation.

Blå himmel med vita moln, texten 150 år av internationellt engagemang

Material till jubileumsåret

Läs mer om hur du kan vara med och uppmärksamma jubileumsåret och hämta material som hjälper dig på vägen.