program från Stora scenen.

Göra skillnad 2024

Se inspelningarna från programmet som gavs från stora scenen under Göra skillnad helgen. Sju timmar av inspiration, glädje, sorg och musik!

150 år av engagemang – det förtjänar att firas!

I år uppmärksammar Act Svenska kyrkan 150 år av internationellt engagemang. Det märktes under Göra skillnad.

Under en helg i oktober samlades 800 engagerade från hela landet och tog del av föreläsningar, musik samt gripande och inspirerande samtal. Särskilt inbjudna i år var de internationella gästerna Sally Azar, präst i Lutherska kyrkan i Jordanien och Det heliga landet, Christian Samraj, biskop i den Tamilska evangelisk-lutherska kyrkan i södra Indien och Dr. Kenneth Mtata, chef för offentligt vittnesbörd och diakoni vid Kyrkornas Världsråd (WCC).

I fokus stod 150-årsfirandet av Svenska kyrkans internationella arbete, som tar avstamp i vår gemensamma historia av mission, ser vår nutid och blickar framåt på vår framtid som kyrka. Vi står i en tid av kris och konflikt men som också präglas av det otröttliga engagemang som driver Act Svenska kyrkans arbete.

Historiska filmer som visades under Göra skillnad

Se hela programmet från stora scenen

Jubileumsboken – Vår mission: hopp!

I 150 år har Svenska kyrkan verkat för fred och rättvisa i världen – ett av våra viktigaste uppdrag som kyrka. Berättelser från detta arbete har vi nu samlat i jubileumsboken Vår mission: hopp!

Kronprinsessans hälsning till Act Svenska kyrkan vid dess 150-årsjubileum

Över hela världen lever människor under svåra förhållanden. Barn föds i krig och fattigdom – många av dem utan hopp om en bättre morgondag.

Att hjälpa människor i nöd är en viktig del av kyrkans uppdrag, både här i Sverige och internationellt. Svenska kyrkan har en mer än 150 år lång tradition av att stödja utsatta människor världen runt.

I dag arbetar Act Svenska kyrkan globalt för att stärka mänskliga rättigheter, ge katastrofhjälp samt hjälpa dem som lever i fattigdom och under förtryck. På så vis omsätts den kristna tron i praktisk handling och ger hoppet tillbaka till de mest behövande.

Som beskyddare av Act Svenska kyrkan är jag stolt över dess outtröttliga arbete för alla människors rätt till ett värdigt liv.

H.K.H. Kronprinsessan är beskyddare av Act Svenska kyrkans arbete för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Foto: Linda Broström Kungl. Hovstaterna